Vojin

120

ЕАКВА 1Е ТАКТИКА ДРАГОМИРОВЉаЗВА

да 1е код њега почетак или 1единица обучавања по1едини воЈник, па обучивши их по1единце , онда их тек скупља у гомиде. Пређе писци а већина и сада, не обазираху се много на по1едине личностн; давши им нашужнша знања , одмах их саставља1у у врсте, Фронтове и тела и кроз сву сво1у тактику маневришу масицама и масама. Код њих по1едини вошици, као личности ишчезава1у, у Фронту су сливени и изнивелани и по њима главно старање и састои се у томе, да се у вошпцима убше свако лично сво1Ство а оставити им само способност да граде масу, као аутомати. А зашто ? Зато, што ти писци заборавља1у између осталога на 1едан и то најважнши елеменат успеха на воши а то 1е нравствено стање во1ске — срце. Драгомиров наиротив вели: Ако хоћеш да ти 1е во1ска добра, постара! се, да су ти но1едини вошици, ко1и 1е саставља1у, добри т. 1. добро одга1ени и обучени. Има1ући овако гледиште, он уводи у сво1у тактику „Одиночное обучеше" т. 1. изучавање по1единце, и што 1е у овом на1главни1е, он ово обучавање дели на дво1е: на нравствено или васпитавање, одга1авање и на. обучавање знањима нужним. Ову овако равноправну деобу обучавања неналазимо скоро код ни 1едног писца тактике и ако што и налазимо, то тек као покуша! или тежњу к томе но без сваке самосвести и системе. И заиста чудно 1е, како смо ми вотици врло тешки на новостима у нашо! струци, како смо сковани рутином! Сви наполеонови ратови, сви бо1еви како у главноме тако и у по1единим актима, показу1у нам наиаснше знача1 нравственог елемената у во1Сци и улогу, ко1у он игра на воши ; а