Žena
24 НЕНА
Већ се доста давно чује узвик, да је школа претоварила децу, да је терет, што га данашња школа
товари на децу, сувише велики, и да под тим теретом,
пате деца умно и телесно.
Данашње знање је много пространије од оног у прошлим временима. Али ићи за тим, да модеран човек буде наоружан са целокупним знањем свога века, није могуће. То је внање толико огромно, пространо, да је потребно, хтели не хтели, све јаче парчати струке. Алп и ван тога може се рећи: Од онога што човек данас може да научи, треба много мање да научи у ранијем добу, но што данас учи, а много више у доцнијем добу. Данас је потребно да људи (овде разумем и жене) стално прате развитак науке, која им је потребна, јер с оним, што науче у школи не могу постојати. Али на жалост видимо, да многи, врло многи, остају при оном што су у школи научили, јер им је школа огадила учење и онда они не могу да буду оно што би требало, јер данашња школа, ма колико да претовари децу, није у стању да им даде ону науку, која им је потребна за живот.
Иначе данашња, основна, средња и виша школа, није у стању постићи то, да деца довољно сваре оно внање што га добијају у школи. Њихово учење није доста темељно и не може то да буде. Ко сувише нагло и много једе, није у стању да правилно вари. А то је исто и са умном храном, Ни од желутца, ни од мозга не може се тражити сувише много.
Бива, да је у неког необично јак желудац, па и мозак, и ти савладају и сваре и претерану храну. Али школа и њена наставна основа не треба да се односи на изнимке и на мањи број. Него напротив, наставна основа треба да је таква, да сав материјал може да савлада огромна већина деце, а тек изузетци ако заостану.
Деца треба да уче не само оно што је прописано, него треба да уче добро памтити, добро сравњивати, добро се изражавати. Деца треба да уче правилно мислити, те да са сваке стране употребе оно што су научила. Но ако морају да савлађују у
%