Žena
ЖЕНА 291
као главну последицу какве забрањене радње, и тако створи тврду везу идеја међу таквом радњом и таквим недопадањем као узрок и последицу. А кад родитељи и васпитачи једном одступе и њихова се недопадања младићи немадну више бојати, онда нестане понајчешће и оне бране, која их је уздржавала од забрањених поступака, а права брана природних последица има тек да дође услед грког искуства, Као што се неко изразио, који се собом уверио о последицама ове кратковиде системе: „Млади људи, који изиђу пз школе, особито они, чији су родитељи пропустили да свој утицај и даље над њима врше, одају се свакој могућној врсти иступа; немају никаквих побуда ва морално поступање ни поуздана стална земљишта на које би стали; и, докле их живот не узме у своју строгу школу, онп су најопаснији чланови друштвени“.
Друга велика корист овога природног васпитања. јесте у томе, штоје оно поступак чисте правде, коју свако дете увиђа и признаје, Ко претрпи какво вло за своје сопствено неупутно понашање, просте по законима природним, тај ће много мање осећати да је с њим неправедно поступљено, него онај, који претрпи какву кавну вештачку; и ово важи п ва децу исто онако као и ва људе. Претпоставимо елучај, да је какав дечко неуредан у оделу, да пролази непажљиво поред трња, или да се увек укаља. Ако га избијете пли оставите без вечере, он ће по свој прилици мислити, да сте с њим поступили неправо, и он ће пзвесно онда више гунђати но што ће се кајати за погрешку своју. А претпоставите, да се он нагна да погрешку учињену колико је могућно поправи: да блато којим се искаљао очисти, или подеротину на својој хаљини закрпи. Вар он неће сада осећатп, да је сам себи створио ову невољу2 Зар неће, докле год ово оправља, мислоти на везу између ове муке и узрока њена2 Зар неће при свој срџби јасно увидети правичност оваког уређења 2 Кад равне поуке ове врсте не донесу никакве поправке, кад се један пар одела поцепа пре времена, кад отац, поступајући по овој истој методи, не дадне новаца за