Žena

ЖЕНА 93

нарочити свој језик, а после га је тешко исправљати. Родитељи морају бити свесни тога, да имају великих дужности према детету, па треба у свему да му олакшавају, а не отежавају.

Доцније почиње дете запиткивати о свакој ствари: Шта ради тог Наравно, говорили смо му да браца иде у школу. Шта ради браца 2 Браца идеу школу. Шта ради кера 2 Кера лаје. Шта ради свећаг Свећа светли итд. На тај начин схватило је дете да свака ствар нешто ради. И кад види какву ствар којој зна име, почиње распитивати, шта ради та ствар. Ово друго питање је већ замршеније од првога, али и оно не показује нарочитих тешкоћа.

Доцније долази трећа врста питања, где је већ умешано оно ја. Питање које стоји у одношају према нама. — На што тог Што ће нама тог Шта радимо ми с тим Дете је већ полако научило да ми са сваком ствари радимо нешто, да свака ствар има своје определење, циљ. Лебац једемо. Млеко пијемо. Ногама идемо. Очима гледамо итд.

Чим је дете развијеније, оно почиње да питао стварима, 0 којима не зна нашто служе: Шта радимо с тим2

Изгледа, да родитељима није тешко одговорити на та питања. Али није тако. Ту би било већ време, да родитељи мудрим одговорима обавесте дете, да не постоји све нас ради да и ван нас имају извесне ствари своју нарочиту цељ. Доста тешка ствар, али отвара детету друге погледе на свет. Штити га од уображености и себичности. још у том добу, ако је икако могуће, а могуће је, треба дете да позна: Није све на свету само тебе ради.

И друга ствар хоће да постоји себе ради. И она нешто значи самостално. Разлика је, хоћемо ли одговарати детету да сунце светли и греје, јер је такво, (јер је тако у његовој природи) или ћемо дете обавештавати у том правцу, да сунце нама светли, управ њему светли, и као да је сунце баш нарочито за то ту да њему светли. Разлика је хоћемо ли представити детету да цвеће њему мирише, па напослетку да и бог зато постоји и постао је, да створи човека.