Žena

ВЕНА 241

Природно, деца мање обдарена не могу да јуре за успесима деце која су више обдарена и њих онда гоне због слабога успеха и што сметају другима у напредовању. Још се мање погодна за опште разреде деца с једним талентом, код којих се место умних способности, којих нема, јављају изрази грубости, дрскости, суровости, моралне прљавштине, запуштености, распуштености, лажи, обмањивања, крадљивости, цинизма, разврата итд. Таква деца не само што немају места међу нормалном децом, но се ту и не смеју трпети... Па куда ћемо их> Куда ћемо денути умно заосталу, неразвијену децу, а куда ћемо денути покварену, недисциплиновану децу која носе у себи основу неморала и преступностиг У данашње време их избацују на улицу је ли то правог Зар то нису наша децаг Поступати тако — значи с намером правити од њих паразите и преступнике. Шта се онда имамо чудити што је преступности све више и више... Ми је сами сејемо и заливамо... Не ради се тако у културнијим и цивилизованијим земљама. Тамо се упоредо са заводима за нормалну децу подижу и заводи за децу која су заостала и недисциплинована. За пример да узмемо Белгију.

У Брислу већ давно постоје такве школе, где се примају на учење деца која су заостала од својих вршњака, било због физичке слабости, болести итд., било што су тупа и недисциплинована. Ипак ти разреди нису довели до жељених резултата: прво и прво због тога што су сва та деца била у једном разреду и нису се поделила по својим индивидуалним особинама, а друго због тога што се њима предавало на исти начин као и нормалној деци. Најзад је маја 1897. године у Брислу отворена централна школа за заосталу децу, у којој је обраћана пажња на нарочите особине те заосталости. По пријаму деце у ту школу узимају се у обзир сведочанства од директора школа за нормалну децу, и резултати опажања директорових и школског лекара. Главна школа дели се у 4 одељења:

1. за децу која су заостала због неправилнога педагошког понашања у кући за време првашњега поучавања;

2. за децу тупоглаву и за децу код којих је умни развитак задоцнио;

3. за децу непокорну и недисциплиновану; и

4, за децу с органским недостатцима. Овде постоји прелазни разред између Фребловог разреда и разреда у

4