Žena

242 ВЕНА

коме се учи као обично за децу од шесте до девете године. Овде се примају деца у којих је ненормалност опажена још у Фребловом разреду. Сва се остала деца деле на дисциплиновану и недисциплиновану. С њима се различито поступа. С првима се сви понашају меко, са саучешћем и издржљивошћу, имајући на уму да њихова лењост није узрок њиховим неуспесима, већ су они последица њиховога болесног стања. Према недисциплинованој деци се понашају врло строго и сурово. Начин предавања као и предмети који се предају — све је то смишљено и предвиђено тако, како би се од ове преступне деце створили честити грађани.

Недисциплинована деца то су преступна деца. Наше Министарство Просвете нема школе. ни за заосталу ни за преступну децу. И једна и друга сачињавају врло лепе кадрове за попуњавање мангупских редова, а затим и за праве преступнике; а кад та деца учине какав преступ, онда их, „из обзира према њиховом нежном узрасту, бацају у затвор у одабрано друштво свесних зликоваца, између којих = гоме и многоме нијз престао Ли други пут до преступ“. (А. Д. Коротњев).

Најважнија и најкориснија мера за стајање на пут и онемогућавање злочинстава треба да се састоји у том што ће се брижљиво васпитати заостала и недисциплинована деца и деца која су без склоништа, деца улице, и што ће се од њих начинити честати и ваљани грађани.

За ово је држава дужна да неодложно отвори школе за децу која су заостала и школе за децу која немају склоништа, или су недисциплинована.

Приличан део преступа врше пијанице, због тога и борба с пијанством мора ући у област борбених мера против преступности као мера за предупређивање и уништавање преступа.

Потребно је ипак да се. строго разликује пијанство од потрошње алкохолних пића.

Ево најважнијих мера 'за предупређење преступа. „Ко није рад да тако често прибегава кажњавању одраслих, — каже професор Јесипов — тај треба да поведе бригу о васпитању младежи. Ко хоће мање да кажњава, треба више да предупређује. За државу је и корисније и погодније да предупређује него ли да кажњава...“