Zenit
Tragedija maske
Ljubomir Mícíó
- Zagreb
Pesniku Hamletu koji je bio Dete a mučen na krstu kao Č o v e k. I. Sablasti! U noc slazi crni pauk i plazí za stopama mojjim. On věčno traží mrační kut noci do uvreba moju dušu i u njoj smrtnu mrežu razapne. II. Od straha u noci moje líce maska je mrtvaca a stopu u stopu jurí samnorn Antikrist i čuva me od osvětě m r t v i h i besnih ž i v i h pasa. Moje lice smířena je maska mučenoga Čoveka, A Čovek je mučen i razapet na krst kó Hrist, III, Ja kraljevič Hamlet progonjen od světa kroz noc crnu nosím stravu u sebí i crnu mržnju nasmejanih prijatelja sto površinom plovi mojih unutrašnjih sféra kao vrana béla, I bežim bežim grobljem otvorenih grobova i raka da poruším dignute krstove da zatrpam ískopane grobnice. Ja spašavam u sebi Čoveka u ludnicí mraka. IV. Ja bledí princ Hamlet omražen od svíju kó poslednja straža mrtvog pokolenja Stojím na rubu ponorá, I gledam suludo u rukama svojim ne rastočenu lubanju nesretnoga Jorika več lažnu masku mrtvog crnog pauka ?... 0 grešní crni pauče što umesto čovečjeg lica nosíš božju nakazu i masku sam ti nočas razmrskao. V. On je mrtav a übica sam Ja. VI. Čoveka još nisu skinulí sa krsta! , , ,
Zenitizam
Alarm
Ivan Goll
- Paris
Die Trikolore brennt Alle Spiegel von Paris explodiert Türme veräschern wie Zigarren Und die Runde der Schutzleut ist stumm ROT Platzt der Mond D-Züge aus Europa fahren ein Schwarz und ernst Wie Begräbnisse Leichen der Revolutionäre scharrend Feuer! Mexiko brennt! Moskau brennt! Madrid! Abendblätter! Kamerad! KAMERAD!
Pozorište u vazduhu*
Boško Tokin
Beograd
Vers libre je oslobođenje řeči od oková. Nastao je kao posledica ostalih osloboctenja kojih je 19. vek i prvá dva decenija ovoga veka tako puna, Futurizam je pre izvesnih godina nastao isto tako kao pokret za osloboctenjem, Nastao je kao daljne oslobođenje, kao put ka totalnom oslobodenju. To je oslobođenje ne samo řeči nego i slikarstva, i vajarstva i muzike i pozorišta, švih vrsta umetnosti od okova. Oslobodenje čoveka-umetnika u opšte, Kao pokret i put ka Zenitu on je vrlo značajan. Kao put naglašujem, Realizovanja on je možda i svakako manje dao, manje nego što se očekivalo. (Od straně pristalica, ne ostalih skeptika, parazita, degenerika, konzervativaca i švih ostalih mogučih protivníka novoga, Ti su napadali nekad Nietzschea, nekad simbolizam, nekad vers libre, futurizam, ti napadaju danas ostale nove pravce u kojima oni vide samo „izam“ jedan deo řeči i njšta više, Ako níje futurizmu i njemu sličním pokretíma uspělo da sve ostvare jedno je neosporno da je uspeo da očisti vazduh,- da poruši neke idole i da daje nov impuls (=— nov život) duhu i čoveku koji tezi više iznad. Ekstravagantnosti koje svaki pokret ima, danas nas se ništa ne tiču. Pa ni to da su mnogi od futurista danas přestali to da budu, Prema sebi, prema svojim idejama, teorijama, principima, futuriste su bili dosledni, Več i zbog svoga temperamenta. Oni su izcrpeli do poslednjih mogučnosti sve ono što je jedan futurista mogao, - ono futurizam oslobođenje može
*) Pisano za „Zenit“, Vidi izjavu g. B. Tokina čiji je članak pod istim naslovom n a s i 1 n o šťampan u „Kritici,“ 11