Zenit
mnogo, Zbog loga futurizma još i danas ima, Zbog loga su pokretači futurizma u Itali ji još uvek aktivní- Zbog tóga se javila i najnovija misao i polsednja konzekvencija i nova mogućnost i realizovanje, Pojavio se nov oblík umetnosti; POZORIŠTE U VAZDUHU, Pokretač ove ideje je pilot-futurista F. A r a r i, U glavnom organu talijanskih futurista Roma futurista napisao je lánské godine na francuskom jedan članak, opširan, íscrpan kojí je ujedno i manifest, Cilj A r a r i a je da „letenje postáné umetnički izraz naših duševnih stanja,“ Za njega, i za nas, aeroplan je nov izraz umetníčki, jedna nova mogućnost izražavanja za pesnike, slikare, Aeroplan je složena umetnost; drama, Druga jedna nova umetnost koja se pojavila u 20, veku kinematografija isto tako je složena umetnostDrama, dramska. Složeno to znáči i kosmično totalno, to je ono što je Charles Moric pre 34 —35 godína hteo; Г homme tout par Г art total,*) Drami, pozorištu osnov je pokret, Iz pokreta rađaju se sve umetnosti. Ples, drama itd, Aeroplan je“sav u pokretu sav pokret, njegova bitnost je u tome. Zašto ne bi mogao biti umetnost pitao se A r a r i, Pitajučí on je sebi odgovorio, Prvi pokušaj bio je več prvá realizaci)a, Aeroplan je složen i tehnčki. Kao tehnika, kao mašina on več znáči nešto i vrlo složeno i vrlo prosto zato što krajnja upropaščivanja raznih i mnogobrojnih pokušata. Pomoču aeroplana tehnika („tehnički vek") ulazi u umetnost, pomoču njega moguča je sinteza materije, materijala, i fantazíje i poezije, M oguče je spiritualizacija materije, 1 „materiálno“ je moguče približavanje Zenitu i Penjanje na vise, Sasvim gore. Fantazija koja inače lebdi, leti i leteči upravlja mašinom. Triumf, Pozorište u vazduhu izvodí dialog e, pantomime, plesove, U novum pozorištu ima mnogo akrobats k o g a, Akrobatije i cirkusa, Ali nesumnjivo je da je 1 cirkus umetnost i da tu čovek ima před sobom direktní! živu umetnost gde je cela bitnost onog kóji izvađa angažované b a š u t o j produkciji, u onoj koju izvodi. Glumac ne igra sebe nego tu ili tu ličnost. U cirkusu „glumac“ igra sebe. On je u toj i toj produkciji. „Našao je sebe, ~kako se to káže, ne u drugoj ličnosti, nego u sebi, Tako i u aeroplanu. Avijatičar je našao sebe u aeroplanu, u lupingu na primer, Aeroplan, avijatičar i produkcija vezani su jedno uz drugo. Jedno te isto su i stvaraju nov smeliji náčin glume, Vazdušne produkcije stvaraju nove emocije čak i lirske, Ljudí Ikarusi nepobeđeni kóji su našli sebe u letenju u pokretu i oslobođenju od zemlje, Ijudi kóji se u vazduhu igraju i plešu moraju izazvati nove emocije. Penjajuči se gore, u slobodnom zraku materjja se pobeđuje, teža se pobeduje. Nepokretljivost se pobeduje, Inercija propadá. Ljudi postaju slobodniji no što su dosad bili i prelaze prostore.
Ljudi danas plešu na jednoj „pozornici“ neverovatne šiřině i dubině, Dinamično „volume" křeče se i okreče se u Irodimenzijalnom prostoru. To znáči stvarnost. Visu i suptilníju stvarnost. A gomila světa prisustvuje, Aviatičar identifikuje sebe sa avionom, „Avion píše A r a r i postaje produženje těla, Svaki avijatičar ima svoj náčin letenja. Svaki avijatičar ízražava sebe. Let je uvek tačan izraz duševnog stanja avijatičara, Lupíng izražava nestrpljenje i srdžbu. Naizmenična okretanja aeroplana na desno i levo označava nonšalantnost, Duga ravna letenja, lebdenja izražavaju nostalgíju i umoř, íznenadna zastajanja koja se nastavljaju kráčím ili dužina spiralama, duboka spuštanja i sve ostale moguče kombinacije izražavaju bezbroj raznih načina čitavog niza duševnih stanja, Ako to vrše više aeroplana, lakoéom komponujeme dialoge i dramske akcije," Ovako píše apoštol nove umetnosti Arari. On je učestvovao u raznim vazdušnim borbama. Tamo je i on, tamo su i drugi imali prilike da vide kako se razni temperamenti izražavaju u vazduhu, Temperamenat se sa terena borbe prenosi u teren umetnosti, I avion prestaje biti oružje za übijanje, Postaje umetnost. To jest třeba da postáné svuda. Město rata umetnost, „Zvuk, nastavlja Arari, třeba da se reguliše. Třeba da svaki aeroplan dobije svoj zvuk, Čitave game, ima da se izvode da bi se došlo i do muzikalnog izraza u vazdušnoj drami. Ru s s o 1 o kojí je izumeo futuristické zvukové stvorío je metalnu oblogu koja je u stanju da uvečava zvuk motora, Stvorio je isto tako jedan nov otvor na motoru kóji udešava zvuk ne slabeči pri tom snagu motora,“ Dakle i muzika u vazduhu. Aeroplani biče bojadisani na razné náčine. Na tome rade Ball a, Russolo, Depero, Pr i m o-C on t i itd, To je nova vrsta pozorišne dekoracije, Iz aeroplana bacače se razné bojadisane hartijice, konfeti, mali bojadisani baloni, bengalske vatre. Svaki aeroplan pretstavíja nešto. To ce biti na njemu naslikano, Dakle i dekorativno slikarstvo je zastupano. Autoři dialoga i drama su za sada Marínetti Folgore, Buzzi, Settimelli Corra itd, U Milanu učinjene su izvesne probe koje su dobro uspele. Sada se čine pripreme da se u Milanu, iznad Milana, ostvari novo pozorište koje če pre svega biti pozorište i umetnost gomile, švih, Gomila, svi ljudi najzad imaju svoje pozorište, vrlo jeftino, pa čak i besplatno, Tome novom pozorištu prisustvuju hiljade i milioni. Pozorište u vazduhu polazna je íačka novih umetnosti kao što je i kinematograf baza novih umetnosti i mogučnosti. Ono je potpuno oslobođenje od izvesnih sredstava a stvaranje novih, Dokleče se razviti, , . Ko zna? Vcvujemo: daleko, visrko. Iznad. Iznad svega, ljudi i
12