Ženski pokret

кајући да достигну економску зрелост за ступање у брак дегенеришу добијајући извесне женске одлике, чији су спољни израз и неке појединости данашње мушке ношње. У кратко, и људи и жене дегенерисани су изгубивши своје природне одлике и добивши нове, које су ослабиле донекле природну разлику оба пола. Жена може и без брака да постане мајком, али и дете подлежи питању о рентабилности, а да не говоримо о томе што се ванбрачно дете сматра као поруга за друштво. Стога су побацивања неудатих матера све чешћа и чешћа. Жена мора захтевати економску независност. Тек тада ћe јој биги могуће да се физички, духовно и политички ослободи вековног ропства. Она мора да створи век материнства, где неће бити меркантилних закона, који жену спутавају у њеном највишем задатку. Xoћe ли јој то дати државни социјализам? Он се увелико спрема да сруши капитализам. Он би морао створити једну врсту слободне економије, из које би рентабилност, хиперпродукција, приход беспослених (интерес од новца, дивиденда, рента) били искључени. Али државни социјализам хоће само да капитализму да државни положај, да га комунише. Тиме га неће нестати са света. Капитализам се не састоји у томе што tie суме новаца лежати по орманима, него у томе што оне доносе приход исто онако као и радна снага; даље у томе што новац у банкама и на берзи не труне, не рђа, не губи на тежини као друга роба, него расте по вредности. Да ли га употребљавају приватна лица или држава, излази све на једно. Оно што је либерална економија цедила из радника и акционара додацима надница, прекобројним часовима рада боље плаћеним, ноћним радом, квалитетним или квантитативним утакмицама, уделима на добит, дивидендама, тантијемама итд., то чини комунизам наредбама и полицијском надзорном бирократијом. Ако је у данашњој држави још постојала нада да се неком срећом може капитал зарадити, у држави Маркса, Лењина, Куна и Спартакуса нема ни

ње: ту смо још мање слободни него икад. И је ли вредно да против буржоаских машинских пушака и ручних граната истављамо своје груди жедне слободе и законитости? Жена у социјалистичком капитализму биће одстрањена од њеног природног позива, као и под либералним капитализмом, и упућена на мушки рад. Она ће и ту као и тамо морати да жртвује своју слободу, законодавство и самоопредељење. Она неће бити слободна и ако добије политичку слободу као човек. Сви државно социјални закони и уредбе неће ништа користити, ако се из основа не почне поново стварати. Само слободна жена може озбиљно да бира мужа. Изрази „брак из љубави“, „брак по савести“ неће више бити излизане крилатице, кад жена постане економски независна. У брак ћe се моћи у своје време ступати, пре него што се у самоћи заврши формирање накарадних карактера у неприродном данашњем поретку друштвеном. Човек и жена наћи ће се и душом и телом у браку пуном садржине, као на мосту са кога tie заједнички изнад себе зидати. Из данашње двојности човек и жена постаће најзад природна јединица, коју ми данас тражимо свом вештином, науком и борбом овог немирног доба што стрепи за будућност. С немачког превела

Олга Гавриловић

НАША МУСЛИМАНКА

Кад су Турци освојили Босну и Херцеговину, примили су многи синови нашег народа муслиманску веру и турску државну идеју, Да су ово учинили, узрок су тадање политичке прилике у нашој домовини и њихов сталешки интерес. Ови наши синови „потурице“ у служби новој вери и турској државној идеји испољили су све лепе особине свога народа, а међу њима најјаче бистрину, еластичност и војничку и државничку способност. Од турског освојења наше домовине све знамените турске војсковође и сви знаменити турски државници били су синови српског народа, синови наших муслимана. Од тих „потурица“ било их је преко двадесет који су

Број 8

ЖЕНСКИ ПОКРЕТ

Страна 13