Ženski pokret

Социална акција рал, y стручним организацијама, културним установама, васпитним, заштитним и критичким, рад широм целе земље, y свима друштвеним слојевима, хоризонтално и вертикално, то je најбоља ако не и једина школа за плодно учешће y политичком животу. Пре но што добију политичка права, па кад их и добију, жене ce не смеју занети варљивом сликом парламентарне делатности, која je више спољашња него стварна и битна за живот нације. Не би нам било тешко набројати стотинама социалних функција где би жена могла извршити одлучан утицај y смислу савесности, чистог рада, и узвишене инспирације. Данас ce сви послови гледају под углом социалности, и свака жена би на свој посао могла применити то мерило. Поменућемо само два примера, ради илустрације наше мисли. На последњем Међународном конгресу за морално васпитање, y Женеви, нарочито je био запажен један реферат г-ђе Pieczynska из Берна, који носи овај занимљив наслов : Социално васпитање нашег материнског инстинкта. Са необичном јасношћу и са великим бројем података, референткиња je развила разне етапе социалног васпитања кроз које треба да прође матерински инстинкт да би дао свој најбољи принос. Конгрес je усвојио овај план : 1. Домаћинство; 2. Одгој деце (пуерикултура) ; 3. Припрема за улогу васпитачице. Многе установе већ су предузеле ту сасвим одређену мисију да спремају мајке ; посао скроман али суштаствен за друштвену целину, Други пример, мање општи, пружа нам познати француски лекар, професор Calmette, који издаје L’ Infirmerie Française. Овај часопис има за циљ да формира болничарке са потпуном техничком спремом и са професионалном свешћу достојном њихове тешке улоге. По његовом плану, посао болничарке треба социализовати : болничарка ce не везује за болесников кревет, већ добија социалну улогу ; она улази y живот породице и вароши. Не негује само, већ шири јавну хигијену, спроводи јавну помоћ; постаје општим квасцем здравља и моралности. Хигијена, здравље и моралност не иду једно без другога. Тако схваћен, болничарски занат постаје скоро раван лекарском, и приближује ce учитељском. У место да њу траже болесници, она открива болесне, упознаје их са њиховом бољком и даје лек или савет. Њена мисија постаје део јавног рада. Исти метод посматрања би ce могао применити на сваки

312

Женски Покрет

7