Ženski pokret

право, или им одбити ма који захтев на области јавног живота: сва врата им ваља широм отворити, јер то захтевају највиши интереси друштвеног напретка. Beћ y индиским законима Ману стоји тешка реч: „На пропаст je ocyђeнa породица где жене живе y понижењу". Сва права, дакле, и све дужности, y начелу! То значи: женама дати једнаке могућности за развијање свих способности, политичких и економских, уметничких и филозофских, чак и војничких ако ce код неких појави нагон рушења. Али покрети за женска права не могу ce зауставити само на освајању оних места која су данас искључива привилегија човекамушкарца. Ми чак идемо даље : да би остварили цео свој програм, да би учешће жена дало своје пуне плодове, нужно je да ce она припреми за нове функције, Кад траже живље учешће жена y политици, феминисти изражавају наду да ћe ce њиховим присуством политичке нарави ублажити, узвисити, прочистити, Политички живот je данас срозан y каљугу партизанства, личних освета, корупције, и ваљда ни једна грана људске делатности не вапи тако очајно за честитошћу и за искреношћу. Жене би одиста могле донети оба та елемента, јер их носе иа дну својих душа. Али нека ce запитају феминисткиње: неће ли женама, кад je виде из близа, политика огадити као што je огадила првим умовима y свима земљама ? Верују ли да ћe жене бити y стању борити ce са подваљивањима, интригама, подметањима и свирепим осветама које су обичне појаве y данашњем политичком животу ? Мисле ли да ћe само присуство жена бити довољно да материалистичку и грубу политику учини спиритуалном и племенитом? Искрено да кажемо, нама то изгледа немогућно са данашњим женским елементом. Одмах долази примедба: зар су сви људи којима je опште право гласа допустило приступ на биралиште зрели и спремљени за своју грађанску дужност? Нису. Зато тако и функционише тако звана демократија, или влада сувереног народа. Зато државе воде скоро редовно мале клике заинтересованих политичара или, снажне групе индустријалаца и финансиера. Народ нити изражава своју вољу, нити, кад je некако изрази, његова воља дође до речи y важним питањима јавног живота. Никаква контрола не постоји, и не може постојати при овако склопљеном друштвеном строју, над радом народних представника. Шта ћe поправити голо присуство жена, неуких и неспремних? Донеће само једно разочарање ; ако нада y жене изневери, y шта ће ce онда веровати ?

7

Социална ориентација женског покрета

311