Ženski pokret

ce y Египту јавља жена као просилац. Такође В. Бисинг 4 ) каже: „То је особито у овим п смама што се погађају свакад девојке, оне прилазе драгану, или иду да га лове.“ Ипак ни Рајценштајн ни Бисинг не признају да порекло женске просидбе може да се тражи у владавини жена. Мајер 5 ) је м жда ово порекло слутио ма да гa он јасно не изговара. Он каже: „Код Египћана има жена слободан положај. Још у IV. столећу постоји овде поред патријархалног брака једна брачна веза (форма) при којој жена узима мужа и може да га отера плаћањем оштете. Мајер не изговара да је ово преобраћање патријархалне брачне форме матријархат. Али се ова мисао наслућује из супротности. Да у обичају женске прошевине имамо један продукт женске владе, за то говоре још следеће чињенице. У колико се даље враћамо у литературу, у толико више налазимо наговештаја о женској влади. Али у колико је литература старија у толико постоји више вероватности да те чињенице воде порекао из фазе женске владавине, или пак из времена, које је стајало сасвим близу и навика у овим фазама. Код Лидијанаца, код којих се приписује женској влади обрнута подела рада, жене бирају себи мужеве 6 ) У старим индисккм кажама игра просидба од страве мужа не баш незначајну улогу. Још Јанов законик допушта девојци да себи бира младож њу према допадању. Јекел 7 ) доказује да се то врло често налази међу примитивним народима да жена тражи супруга. И у старој германској поезији није ретка просидба од стране женине. Германисти називају овај мотив „иницијативом жене “ 8 ) По њиним сопственим прилозима они стоје овде пред једном загонетком чији значај они нису у стању да објасне. И овде је дух времена ограничио поглед да сни нису у стању даље да гледају од обичаја своје мушке државе. Овде је без с мње реч о просидбеним обичајима ж нске државе. Ово треба у толико пре да се прими у колико је Лампрехт 9 ) чак доказао код Германа материнско право. Шерер и Миленхоф приписују ове такозване женске строфе женским песницима и у томе

4 ) Култура старог Египта. 5 ) Историја старог века. 6 ) Херодот. 7 ) Јекел, студије за упоредну народну историју. 8 ) Шмајнг, бегство и каже о просидби у легенди, 9) Немачка историја.

322

Женски Покрет

9. и 10.