Ženski svet
357
У девојци се не сме развити заповедалачка мушка нарав, па баш ако п има на то дара. Биће њено мора се удешавати, па да се може мудро прилагођива ти. То је код јако одређених нарави те жак задатак васпитању, и испашће за руком само, ако се доста израна почне радити на томе. Исто је тако тешко, појачати снагу какве сувише мекане пренежне нарави. Ту има вазда без броја погрешних подухвата. Често из неразумевања васпитач самовољу накаламљује на слабост, где се мислило, да се калами самосталност; или сувише уживајући у нежности издејствује у нежнијој нарави са свим праву, слабост, без икакве воље.
Ћаролина Рудолфи.
Напраситост женске душе може се са свим лепо слагати са пуним и племенитим срцем, шта више таква женска душа може бити ипак више блага и мила — па ипак такав тврд додатак нарави чијој — може и њу саму и све што јој је и мило и дра го, ринути у вечиту несрећу. 27. Паул.
ЖЕНСКИ СВЕТ.
| нестрпљивости —— њено
358
Једна је девојка оштра и погледом и делом — пуна је љубави према њима и лично и њено опште достојанство увек јој је пред очима — увек прашта своје неуглађености а туђе никада, па ипак и овеће да опрости пре, него ли какав њеној часги недостојан нападај и понуђај — евоје достојанство више цени него ли што мери — право јој је веће од љубави и т. д. — Друга је пак девојка сама љубав, ма и на штету свога достојанства, — више хоће да се допадне него ли што је горда — иде мање за оним што приликује, а више за наклоношћу — форму жртвује унутрашњости радо помаже — мање се показује каква јесте више мукотрпна итд. — Само савршен облик женске душе састављен је из обадва. — Женску неуглађеност лакше је излечити, него ли мушко недостојанство; женско недостојанство пак тако је исто
тешко излечити, као и мушку неуглађеност. Ј. Паул.
(Наставиће се.)
ПЦ А ла аза НЕШТО 0 НАСТАВИ ГЛУВО-НЕМИА.
ЈАВНО ПРЕДАВАЊЕ РАДИВОЈА ПОПОВИЋА.
[2 оглавито се код овакове деце има мо5259К трити на њихово душевно васпитањеОре ово је код ове деце недвојбено теже, јер а им оскудева слух, те не могу мајчин го-
вор и поуку да чују, да јој се одазову. _ Овде ће Соломоново васпитно средство — прут амо нашкодити. С педагошког гледишта могла би се шиба једва само онда оправдати, кад би дете навели да увиди, да је казна само природна посљедица учињеног неваљалства. Како ће се то глуво-немом представити; У знацима2 Ту пе ће дете никад узрок сазнати; осећај ће му само отумити, а тиме зло порасти, — Пример, постицање на подражавање и упућивање су оправдана педагошка средства за васпитање. — Дете слуша онога, кога радо има, ког љуби! Ко ће љубити онога, ком је прут у ру: кама 2 Заиста, нежно дете не — Од кудту онда послушности — У опште не смеш дати детету приметити да га мрзиш; јер се хвата клица мржње и за његово ерце, тим му се пак нарав изопачава и квари, док му кашње
љаних особа 'и са ваљаном децом —
ме | (Свршетак.)
то и не шкоди. Што ти чиниш, чиниће и твоје дете, твоја врлина и његова, твоја мана и њетова мана — Родитељи су огледало, у ком се дечија душа огледа. — Нисте ли толико пута чули од децег „Тако мој тата ради; тако, је казала моја мама!“
Из малена учи дете реду и чистоћи. Научи га своје ствари на место остављати и чисто држати. Особито ноћу треба дете прегледати и при нужди потпомоћи. Учи дете из малена сапун, воду и четку употребљивати. Глуво-немо дете води често у друштво, да се ово за њега, оно пак на друштво навикне, јер ка. сније или пре ући ће у друштво, у свет. Глувонемо дете тежи више за игром и дружењем, па нек му се и ова дозволи, но под надзором ванајбоље пак у родитељској кући. — ПШриметиће се да је оно најрадије уз матер. Не миче се од материне кецеље. Од тога се има одвикавати, али постепено, све на дуже и на дуже време. Навика без матере бити нужна је због каснијег
#