Ženski svet

неучтивост. Јер он нам ноказује своју снисходјвивост ; место свога иријатељства даје нам само заштиту. Он не позива, него дозвољава, да се с њиме иде, седи, једе и пије. Дарежљивост каквог разметљивог богаташа само погрђује оскудицу. Такав човек стара се, да други осете несрећу и разлику, која је међу њима, и на послетку још даје и то познати, да је сваки свој положај и заслужио, он богатство евојом памећу, а опи други сиромаштво својом будалаштином. Ја мислим да иза задовољства, које проистиче из учињеног каквог доброг дела, долази одмах оно задовољство, које осећамо кад учинимо какво услужно дело или какву учтивост. Бити учтив, и то некако не усиљено, то је једини пут, којим се долази до тога, да буде човек свуда у друштву добро и усрдно примљен А неваспитање и неучтивост не ће ни једно друштво да трпи. Млоги, - а може се рећи и сви људи н. пр. имају својих слабости, некоји нред мети их' привлаче 1 , а неки су им одвратни. Ако ћеш ти кога исмевати н. пр. за то што не трпи мачку, или што не воле сира, или не ћеш својом немарношћу учивити, да они до тих, по њих ненријатних предмета дођу, а овамо си са мало пажње могао предупредити, онда си их исмевањем увредио, а непажњом својом омаловажио, а обоје ће ти они за зло примити. А напротив пажња с твоје стране ће изазвати у њих пријатељство сирам тебе. Према женскињу ваља да си пажљив још у млого ситнијим стварима, јер тако је у свету обичај, па смо њима дужни већу пажњу одавати. Опште правило, које ти могу казати, и које у свету важи, то је оио, да у друштву не треба никада давати тон, него онај тон, који друштвом влада, тај треба нримити. Бише треба да се паштиш, да друштво има о теби добро мњење, него да га навађаш на то, да се оно теби диви и чуди. Приповести не треба често да приповедаш у друштву, и кад приноведаш то бирај таке које су пријатне, кратке и које су прикладне ошнтем разговору. Ко често износи прииоветке, тај је слабе уобразиље.

0 себи немој никад прииоведати. Јер твоје ствари, ако су теби занимљиве, другима су досадне и глупе. Немој никог гуркати да слуша твој разговор. Ако не ће да те елушају, боље је да ћутиш. Брбљавци обично изаберу у друштву по коју жртву обично оне, који су у друштву најмирнији, или се окрену своме суседу, иа му шапућу. А то је врло неучтцво, и тако рећи то је превара, јер забављање у друштву је опште добро читавог друштва. Самохвалисање је нешто што друштву најмање годи. Често ћемо видити, да људи траже хвале и тамо, где нема повода хвали ни онда, ако предпоставимо, да је све истина оно, што. они говоре. Неко се хвали да је за шест сахата прешао на коњу сто километера. Сигурео да је слагао. А све да је истина, шта излази из тог? Да би био добар за гласоношу. Ето то је све. Други опет се хвали, како је при весељу понио седам осам литара вина Из хришћанске љубави према ближњем, држим да лаже, јер иначе морам мислити да је во. Разговор рђаво васпитаног човека креће се непрестано око кућевних послова, око по луге и примерног реда, који у његовој кући влада, и око ситних догађаја, који се у његовом комшилуку збивају. Свако друштво има свога језика. Што ће у једном друштву изазвати шалу и смеј, може у другом бити хладно и без воље примљено. А ништа не изгледа будаластије, него кад ко прави шалу па га не разумеју, или кад сам своју шалу мора да тумачи. Човек од уског схватања биће у маленкостима жесток и невољан. Све мисли да га презиру и да све, што се у друштву говори, да се њега тиче. Ако се друштво смеје, он мисди, да њега исмевају, па је набусит, постаје неучтив, и зацело ће имати непријатности, А добро васпитан човек, не ће узети да се све на њега односи; шта више, ако баш у друштву која разговорна дамз, или какав безочни лутак и рекне штогод, што би се могло односити на њега 3 он не ће то ни приметити, осим ако није така увреда, да се не може отрпити. Бажно правило учтивости, али на које

82

ЖЕНСКИ СВЕТ. Вр. 6.