Ženski svet

иду горе-доле са многим кунцима riaравно бесплатно, јер да није, многи бп се одрекао излишног трошка. У многом разгледању се може и уморити, те и за тај случај ностоје сјајно намештене двоpaue за читање, конверзацију, писање, шта више богато украшени засебни салони и зимски вртови, у којима послужитељи у белим рукавицама служе разне напитке за освежавање већином и онет бесплатно. Па да-ли је чудо што мпога и многа муштерија ух ваћена у ове тако примамљиве вигове прилике, купује више, iio што би према своме стању могла и смела?! Но то је само штетно, ал 1 није убитачно и опасно. Правом оиасношћу постаје тек онда, кад достигне границу греха. Ма како невероватно пзгледало, истина је ипак, да су ови cjajuu „магазини“ и базари најблагодарније земљиште, на коме успева icpafja, где су лоповн и крадљивци отмене и најотменије rocnol ; e. Статистиком је доказано, да се множењем тих сјајних трговина множе и крађе толико, да су славни писци и стручњаци почели нроучавати побуде те крађе. Јер ако је до некле схватљиво, да сиромашније жене, освојене сујетом и приликом надају у тај грех, како да разјаснимо ту загонетку, да и многе богате тако исто греше у том? Многа има уза се новаца, многа би могла и на почек куиити, на ннак тако жудно, са таком насладом краде! Стављене под оптужбу све признају, да их је нешто невидлшво опило, да се нису могле одбранити, да су морале красти. Та невидлшва мађија, која их. ou ија, то је ирилика, која их наводи да греше а то не једном, већ редовно. Има их, којима је постала крађа нека пријатна драж. При ислеђењу неке открнвају своју ногрешку и чисто им онда

лакше буде, друге опет оплакују судбу, што неће и даље смети похађати базаре. У осталом чине се нзм-еђу сироте и богате крадљивице разлике, јер док прву просго предају редарству ову другу мазе, да се ue би одбиле госпође богатих кругова. Оваковој, кад је укебају, учтиво сгаве штампану бланкету, коју испуњава и погписује, па може ићн, али се је за сва времена обрукала, јер је сама прнзнала и на писмено сгавила, да је толико чипака, толико свиле и којечега крала. Оваких изјава има архива сваке радње. Много доприноси лаком грешењу и то, што је надзор у таким радњама привидно слаб, али само привидно. Роба је у грдиој количини нагомилана н особље се слабо обзире на њу. Муштерије треба наиме да живе у том уверењу, да им је слободно бирати. Но у множини посетилаца има и врло многО тајних детектива, који се без икаква спољашња обележја иомешају међу купце, те мотре на њих. Они, који су ову појаву проучавалн, веле, да та сграст поштених жена није обична крађа, они траже у тој иојави плод неправилних живаца, болест. Педагози правилније решавају ову загонетку: Они веле, да данашње образовање женскиња не даје довољно отпорне снаге искушењима светским. Свакако је ово питање још нерешено. Ми Срби смо сретни да га и ие познајемо и не дао Бог да га познамо, но није ли прекомерно кинђурење по нашим селима исто то само мало друкчије? Нијели мода међу снлним и многим нашим народним недаћама по штетности својој прво место заузела?

По мађ. М. Вујић свештеник.

Д описи.

Житровица. (Заоава Сриске Жежке Добротворне Задруге .) 24. фебруара о. г. приредила је наша Женска Добротворна Задруга своју забаву. Носетиоци те забаве имали су једно ретко

уживање. Ово особито вроди за онај део посетилаца, који има смисла и разумевања за праву и чисту уметност. Програм је те вечери био веома биран и

Бр. 3. ЖБНСКИ СВНТ

55