Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije
CIONISTIČKI PREGLED CIONIZAM I ČOVJEK
Hit pokreta
Zajednica liudi, povezama težniom Za ostvareniem zaiedničkoga cilia, čini pokret. Eudući da nikada nema savršeno jedmovite zajednice, to imade u svakome pokretu ponešto različitih nazora o tome kojim će se putom da ostvari cili. lako ie iezgra cilia jedna i jedinstvena, ipak imade razilaženia — maniih ili većih — u pogledu načina i oblika onoga rada koji vodi k ciliu. Borba pojedinih dijelova unutar pokreta stvara raspoloženie borbenosti i živahnosti, a to koristi napredovaniu pokreta.
Cvrstoća zajednice ovisi o stepenu uvicrenia pojedinaca o veličini i vredmosti cilia. Što ie više poiedinaca jače zadoieno oduševlieniem za cili, pokret je snažniji i moćniji. U neku ruku pokret zahtiieva od svojih pristalica iskliučivost: ako rade za nj, moraiu u izviesnom smislu da napuste rad za znatan dio drugih ciljeva koji nisu u Vezi s pokretom. O jačini pojedine ličniosti ovisi kako će da se stvori sklad izmedu potrebe iskliučivoz rada za pokret i rada za vanpokretske zadatke. Svakako je sigurno da svaki član nekoga pokreta ma kakomudrazo bio slobodouman i iaka ličnost — za voliu pokreta mora da se odreče barem naimaniez dijela vanpokretskih potreba. Tako ie u neku ruku pristalica svakoga pokreta upravlien iednim određenim smierom. Do pojedinca stoji ioš i to hoće li moći cili pokreta iz ukočenoga ijarnia, koj steže i skučava slobodu, stvoriti predmet slobodnogza htiienia koji ga oduševliava za rad i Život.
Ako razlikosti pojedinih »stranaka« n rokretu ne dovode do rasapa, ako su poicdinci prožeti vierom stvorivši iz cilia vIcdnote, za koie ie vriiedno boriti se predano i iskreno, onda ie napredovanie pokreta osigurano. Pojedinac u pokretu prima i daje. Prima sadržai za svoi život, a svoi Život zalaže za ostvarenie pokreta. Iz ove izmiene niče Život pokreta. U tome ie bit svakoga pokreta.
Cionizami
Cionizam ie narodnoobnovni pokret. Obnova naroda širok jie poiam, jer narod živi na različitim područiima stvarania. On živi državnosno, duhovno, umjetnički. Ako treba obnoviti narod, treba obnoviti sva ta područia niegova Života. Cionizam tako hoće izgrađivaniem marodne domaiec Za Židovski narod u Palestini obnoviti sve ove
sastavnice narodnoga Života. Budući da je židovstvo svijeta neiedinstveno, različite su skupine židovstva u različitim diielovima svijeta iače živiele za iednu od tih sastavnica, slabiie za druge. Kod sredemoga maroda ma vlastitoi domovinskoi grudi razviisdju se sve satavnice skladno. Kod Žžidovskoga naroda to mile bilo moguće zbog njegova izuzeinog stamia. Zato su umular cionizma naslale struie koie su svaka stale da ističu naiaču potrebu oDnove ome sastavnice narodnoca Života kojia ije miima bila naibliža. Ipak ie privlačivost i snaga jiezgre cilia tako golema, da se cionizam održaje kao pokret unatoč katkad prežestokim nutarniim borbama.
Cionizam ie u prvom redu pokret. Može li on biti samo pokret ili možda osmovica za stvaranie nazora o sviletu? Svejedno ie, hoćemo li ili nećemo to dopustiti. Ako ie ıiekome stalo do toca da cionizam kao Dpokret ne možemo uzvisiti do stepena, te mu pridaiemo moć osnovice nazora o sviietu mi možemo popustiti i složiti se s time da cionizam kao pokret ostaie pokret, ali nikaka ne postais nazor o sviietu. No tu sc tek Tadi o nazivu, o riječi. Ali iedno je ipak sigurno: Život i rad, pokrenut cionizmonı, stvara neki duh i neko raspoloženie u pristalica odakle niču izviesme sastavnice iednoga nazora o svijetu. Sviiest o tome dajie nam puno pravo u cionizmu zledati duhovnu pojavu.
Svaki čovjek teži za srećom. Ako u nešto ili u nekoga predanmo vieruie, onda ic srećan. Dogod ie neko iskreni viernik cionizma, on ie srećan. Ne misli se ovdic pod predanošću ijednostranost i uskogrudnost nego silno iak stepen cionističkoga oduševlienia. Kad neko ne može da vieru,e u cionizam, onda traži novu, drugu vieru. Na ovome miestu ne može da bude gzovora o ispravnosti načela cionističkoga pokreta. Dcgod neko vieruie, ta su načela iasna i c nima se ne treba da raspravlia. Tek onda treba dokazivanja i raspravliania kad viere nema. Kad ie ioš nema ili kad ie više nema. „Nepravo je mišlienie koie vjeruje u živofnu i uvierliivu snagu dokazi izvodima i rilečima. „Uvierenie se temeljr na osnovnom vierovaniu. To osnovno Vicrevanie možemo da nazovemo »a DrioOTi«. Ako držimo da smo nekog pridobili mozgovnim dokazima za cionizam. redovno se varamo. Tako nam se tek s površine činilo. U biti mi smo dielovali na dušu čovieka, na niezovu vieru. Zato ie mnogo lakše pridobivati nove pristalice cionizmu njihovim uvođenism u živu zajednicu bratskogn cionističkoga života nego dokazivanjemi ı umnim raspravlianiem. A cionizam i te
211