Srpski tehnički list

— 870 —

приватних лица која пруга сече и предата траса предузимачу.

Одмах по предаји предузимач је отпочео грађење пруге: прво земљане радове а за овим и зидање објеката и станичних постројења.

По уговору, предузимач је дужан „Округу да преда готову пругу у року од 9 месеци, што значи да треба да буде готова до 9. Децембра ове године.

Напредовање радова било је поступно и праВИЛНо. Земљани радови готови су на целој дужини пруге, сем места на којима се то, нарочито око о6јеката; није могло урадити и станице; пожаревачке где се сад приводе крају.

Шљунак је сав спремљен и депонован поред _ пруге, а тако исто и прагови.

Станичне грађевине такође се приводе крају и тог

1. Станица у Дубравици покрива се и мал. терише.

2. Стражара у Брежанима исто тако као и станица у Дубравици.

3. Стражара у Пожаревцу — готова је потпуно. 4. Главна станична зграда у Пожаревцу малтерише се.

5. Ложионица — покрива се.

6. Шупа за угаљ и магацин за робу као и нужници — све је од дрвета и дасака. Ово је све срезано и ових дана биће намештено.

У опште сви зидарски радови биће до краја овог месеца на свима грађевинама готови. Столарски послови: патосање може остати за месец Октобар, а врата и прозори су готови за све грађевине.

Мостови, пропусти и бетонске цеви готови су сви сем средњих стубова на мостовима: км. 64700 и км. 12+850. који се сада раде, а који ће у року од 10 дана бити потпуно готови.

У току грађења ове пруге учињене су измене: у величини и распореду мостовских отвора ради правилнијег отицања воде кроз исте. О овоме је извештена и Дирекција Држ. Железница.

На предлог надзорне секције Одбор јеу седници својојћ од 13 Јуна ОБр. 1041. донео одлуку да се камено осигурање предвиђено за обезбеђење трупа и станице у Дубравици „изостави као непотребно а у место њега да се бокови насипа изврше у нагибу 1:2 и осигурају засађивањем врбе по банковима поред пруге и по самим земљаним рововим.

Овакво обезбеђење довољно је. Ово у толико пре што се воде. које могу делимично да искваре и поруше насип — јављају сваке десете године, и што штета коју би евантуално и могла вода да учини не може бити тако знатна, док је предвиђено камено осигурање износило преко 80000 дин. Истом

одлуком одлучено је да се грађење постоје у Брежанима за сада изостави. Ово из разлога: што у почетку рада ове пруге ова постаја неће имати толико посла да тамо мора бити нарочити чиновник. Привремено ће стражара служити као постаја — док се за подизање постаје не укаже стварна потреба.

Ово ће бити исти случај који је био и у В. Орашју на државној прузи.

Даље је одлучено, да се, где је то могуће место зиданих бунара, наместе пумпе које су много јевтиније.

На овај начин појавила се уштеда на грађевинама које се изостављају као и на мање извршеним земљаним радовима него ли што је било предвиђено: око 110 000 дин.

Надзорна секција предложила је да се ова уштеда и још 15000 дин накнадно одобри за извршење пристаништа у Дубравици — кеја за обичне и највеће познате В. Воде. Одбор је истом одлуком усвојио и овај предлог секције и одобрио накнадан кредит од 15000 динара из партије на грађење железница у округу. Ово је учињено из разлога: што је непосредна веза железничка с обалом веома потребна да би железница одговарала своме задатку; јер какве би вајде било, када би се сва роба морала преносити око две стотине метара од вагона до обала и кад би се при том морале савлађивати теренске и водом створене тешкоће 2 Без непосредне и увек сигурне везе железнице са пловним Дунавом неда се ни замислити правилан рад железничке пруге, те је Одбор као што је напред речено усвојио предлог надзорне секције и одлучио: да се сва уштеда у 11 0000 динара утроши на осигурање обале и израду кеја, а још потребну суму у 15 000 динара за евентуалне вишкове радова да исплати из партије на грађење железница у округу.

Пројекти за ово осигурање моравске обале и израду кеја — готови су и биће послати железничкој дирекцији на одобрење.

На експропријацији приватних имања — урађено је све што је потребно да би процениоци могли приступити раду. Одбор је извршио саслушање сопственика и прикупио све потребне податке. Г. Министар Грађевина одобрио је рад Одбораи одредивши на основу закона о експропријацији, своје чланове у комисији за дефинитивну процену по-

· слао га Начелству овог Округа да даље по закону

поступи. Окружни Одбор пак тражио је од првостепеног пожаревачког суда извештаје о теретима заузетих имања и извршиће исплату експроприсаног земљишта чим прицене буду извршне.

Господин Министар Грађевина решењем својим од 13. Марта 1908. г. бр. 1597. — одобрио је планове и за пругу Пожаревац — Мало Црниће — Петровац — Шетоња — Горњачка Клисура.

На основу тих одобрених планова и предрачу-