Srpski tehnički list

– 242 —

Најзад да не напоменемо да је научни значај овог инстита врло велики и да би зато требало жртвовати и више новчаних срестава но до сад.

Преко би било потребно да чувар апарата и посматрач има стан у непосредној близини. То државу неће много стати а корист од тога је недогледна.

Препоручујемо нашим друговима да не пожале труда и да посете овај институт који спада по тачности и савршенству апарата

међу најбоље на свету.

А директору и посматрачу желимо доста срества и успеха у раду.

Ј,

ВОДОСТАНИЦЕ на прузи Забрежје—Ваљево и Параћин— Зајечар.

За снабдевање локомотива водом на прузи Забрежје—Ваљево израђене су три водостанице: у Обреновцу, Лајковцу и Ваљеву са квадратним резервоарима по 40 ш“ садржине. С тога што у близини ових водостаница нема сигурне ре' не воде узета је подземна вода из бунара чији су пречници 2т.

На прузи Параћин— Зајечар извршене су водостинице у Параћину и Зајечару са квадратним резервоарима од Фот“ садржине, а у Св Петци Лукову и Боговини са округлим резервоарима од по З7т,

Квадратни резервоари постављени су у ложионичним зградама, а округли само у водостаничним зградама.

И на овој прузи узета је подземна вода, пошто је хемиска анализа показала, да су воде за локомотивске котлове употребљиве. Текуће се воде као знатно мекше нису могле употребити или због великог отстојања или због пресушивања река или због велике висинске разлике.

У Обреновцу, Ваљеву и Параћину, као крајњим станицама, где ће се локомотиве дуже бавити и преноћивати, предвиђено је, да машиновођа са паром из локомотиве црпе воду помоћу пулсометра, у резервоар. За све остале водостанице добија се пара за пулсометре из нарочитих парних котлова, који« је грејна површина !/2ш' а раде са надпритиском од 6 атмосфера.

За црпљење воде из бунара у резервоар употребљен је за све водостанице Кертингов пулсометар Мо 03 који јеу стању да за једну минуту подигне 300 литара воде на висину од 10т.

Ма да пулсометри троше више паре односно угља но парне пумпе, ипак је узет за водостанице пулсометар из разлога тог, што потребује мање оправке и што има то преимућство ла га може п најпростији станични службеник услуживати.

Претпостављено је да на пругама уског колосека неће бити нарочитих чувара водоцрпа, већ да њихову дужност има да врши скретничар или бравар који ће повремеп, долазити ради црпиљења воде.

Пулсометру одговарајуће ливене цеви са об0одом, за сисање из булара и потискивање воде у резервоа), ! речн тка су од 70 ш/т. Коване цеки од пречијка 25т/т узете су за спровод паре из парпог котла у пулсомсетај.

За ливене цеви са муфом, од резервоара до места где се издаје вода — „краника“, пођено је нарочите рачупа, јер су ист као најскупљи објехт те је узег онај пречник, који ће одговараги саобјаћајним приликама на пругама уског колосекл.

32 израчунавање пречника цеви п количиче воле која ће истицати на краник узгта је: висина од !. и шине до резервоара Ју === ОИ

„ _ воде у резервоару ћу == 1

„ _ краника од шине до излаза воде ћ м~от Највећа дужина од резерволра до краника . 5 = 200 т

Висип! притиска ћ, =, — ћ%=5 + 1 — 2г=4теЕН. Пад за јециницу дужине

ја 5 утом у јав ен на о она

Формула је за рачунање брзине: Џи = 0707 К | К, а | џ за количину воде

О т9/8 == 2.221 К. уБз га. је К ну је К р где је К = __-——= где је К полупречник ар пречник цеви. Према. гој формули добивени су ови резултати :

зар = 80 90 100 125 150 т/т урне 36:1 375 387 414 487

, 1752: 072 08 0.87 1.04 12 туз АН 55 36 50 68 127 211 лј

на кранику 1м> | 4:37 3:20 2:27 1'19' 0.50 минута. воде истицаћђе за мип: Тм. цеви кошта око Дин: 3:58 3.99 4.839 5:70 5:15 С обзиром на задржавање због узимања воде у међустаницама и на величину локомотивског резервоара за воду —4т5— узет је пречник цеви од резвоара до краника од 1О0т/т. Према томе локомотива ће се снабдети са 4т3 воде за 8 минути и то, кад је краник најудаљенији — за 200т од резервоара и кад се пресек цеви због инкрустације посте извесног времена смањи.