Učitelj

из школског ЖИВОТА 359

сваки камен добар и сигуран. Ако дете не учи темељно разред по разред, неће свршити добро основну школу. То је исто као каду. темељу не стоји темељно камен на' камену и ако је то камење трошно и нестално. | |

Оно, што је потребно и прописато да се изучи у 2 разреда немогуће је савладати у једном разреду. Има један прост физички закон који каже: на једном месту не могу два тела у исто време стајати. Узмите један суд и напуните га водом до врха. Сипајте воде после тога у тај суд колико хоћете не може у њ стати више. То исто се огледа и у духовном животу детета. Ако се дете кљука већом количином знања него што јеу стању његов мозак да прими = од тога знања неће имати дете никакве користи већ шта више, оно не може тај сувишак ни подносити без штете по његово здравље.

Настава се мора давати поступно, у оноликој мери колико је може дете поднети и по годинама његовог физичког развитка. То су основна правила дидактичка. Замислите сад једно дете, које н, пр. по програму из 1 разреда има да савлада за годину дана рачунање у обиму бројева до 20, сада, за исто време, има да савлада: све 4 рачунске радње до 100, да упозна метарске мере, да добије најосновније појмове из Геометрије што се све тражи наставним програмом за П разред. Може ли то бити» Апсолутно је немогуће. А да се све то пређе површно, каква је корист од тога» Ако се у рачунској настави не удари темељ као што треба у првом разреду са радом на првој десетици и ако се монографски не 06раде, као што треба, бројеви до 21 — онда ће настава из рачуна за све време у доцнијим разредима рамати.

Као што је наведен случај с рачуном тако је и са осталим предметима. А као што је случај с првим разредом тако је и са осталим разредима. -

Из овога излази: да чисто наставни разлози налажу да се ова одредба о раду са 2 разреда у овој години измени али сем тих наставних разлога има и других који отежавају извођење њено у пракси. Као што је познато већина наших учитеља и учитељица участвовала јеу рату, било као борци у оперативној војсци, било на служби као административно особље у позадини, као: комесари, благајници или болничари при болницама. Све је то истрошено и заморено јаким напрезањима која су скопчана с обављањем одређених дужности да им је немогуће у овој години радити у школи онако интензивно као досадашњих година. Тражити од њих нешто да ураде што лежи ван границе њихове моћи илузорно