Nova Evropa

smelo stupio pred prirodu, te je ostavio za sobom slike Код kojih njihov literarni siže ostaje tek u naslovu, — problem slike" pak jeste u prikazivanju prirodnih pojava, Mada je radio u velikim istorijskim radionicama Brožika i Munkačija, ipak je bio veoma svestan svoga rada, i iz njegove ispovesti, pisane iz Normandije drugu Hinajsu (Hynais) u Paris, oseća se jasno poštenje njegova umetničkog stremljenja, koje hoće samo jednostavnu, neizveštačenu prirodu: » Ako me niko ne spreči, ići ću po pravom putu; i ako budem išta stvarao, moram stvarati umeflnost — inače ću se radije svega odrećil«e Ovaj stavak jasno otkriva mišljenje Volfova učenika, koji ne prisiže па formulu nego hoće da zadovolji tek vlastitu umetničku savest i odgovornost, Umetničkog uverenja je dakle imao, alt mu je kra{ii život doista preprečio put, On, koji je rodjen kao sin seoskog rezbara, učinio je za slovenačku umetnost dovoljno time što joj je stvorio osnove za razvoj, Da je duže živeo, povratio bi se u domovinu verovalno neshvaćen, za svoje vreme previše unapred razvijen umetnik, Tako je bio primljen njegov drug I, P e tkovšek, koji je, nekoliko godina pred svoju ranu smrt, Dokušao širiti u Sloveniji realizam prihvaćen u Francuskoj,

Volfov najmladji učenik Antun Ažbć otvorio je, nakon dovršenih akademskih studija, u društvu slovenačkih i nemačkih drugova, slikarsku školu u Minhenu, te Ju je uskoro proširio u veliki zavod u kojemu je bilo učenika iz celog kuliurnog Zapada i Istoka, Njegova škola imala je u prvom redu značenje slobodne slikarske radionice, koja nije nikome oduzimala mdividualne mogućnosti razvoja, Iz ove škole proizašla je grupa slikara koji su docnije imali sve drugo pre nego li zajedničke ciljeve {potsećam fu na: Igora Grabara, pok, Nadeždu Petrović, Alekseja Javljenskog, L., Kubu, i čitav niz modernih slovenačkih slikara), Ažbć sam malo je stvarao, tako da u tom pogledu nije ni mogao umetnički uticati na druge, A što je, sa Herterihom, bio začetnik minhenskog »Jugend stila«, time je on delovao na svoje učenike u većoj meri kao izvrstan pedagog, koji se nije opirao razvoju nego je evolujirao naporedo s omladinom, Postanak danas klasične generacije slovenačkog impresijonizma, medjutim, nije plod njegove škole, nego se uz nju razvila bila samostalno nova škola, vlastitim traženjem,

Rascep idealističke linije formalno je dovršen već u delu Ivana i Juraja Šubica, koji su se, unatoč tradicijonalnog školovanja i balasta naučena znanja, uspeli bili do razvojnog cilja, Ali za dovršenje umetnički plodne revolucije trebalo je još mnogo nesumnjivih i mladih sila, Dala ih je domovina, u kojoj se pod rukovodjenjem učitelja pojavila slutnja novog proleća u omladin., Ferdo Vesel, kao prava problematična priroda koja se osnažuje samo u borbi, privukao je na zajedničko tra-

215