Nova Evropa
diatoniku, nego se kreću u tonalitetu medju durom 1 тојот, Кад su pak prodrli umetni sistemi, osobito posredovanjem vaganata ili pevača-lutalica, koji su obično bili propali sveučilišni djaci, počela je i narodna pesma prihvatati diatoniku, U 16, i 17, stoleću bile su narodne pesme veoma Jako pod njenim uticajem, budući da su ih obično pisali ljudi većeg izopraženja, Najslabije uspeva pevana narodna pesma u 18, i 19, stoleću. Delomično je još izvorna, ali što dalje sve je više neumešna, bezizrazna, пезатоstalna, Često puta su napevi uzeti iz tudjih kompozicija, te su tek malo preudešeni, ili su čak uzeti iz harmonizacije za instrumente, Pučki organista Filip Jakob Repež, u svojim (1757—1775 obelodanjenim) »božjepotnim« pesmama, veli pevačima da ih pevaju »na vižo {melodiju), koker en minuet«, ili pak »na vižo, koker en star laški marš«, i drugo Još; on je, tako se veli, uzeo napeve iz lakih skladba kake smo malo pre spomenuli kao izvatke, pa ih je onda prilagodio svojim spevovima,
U suštini, Imamo kod napeva narodne pesme isti proces koji ocpažamo i Rod slovenačke likovne umetnosti, Pobuda je dolazila često iz drugih kultura, ali je u ustima slovenačkog puka dobijala većina takih napeva posve drugo lice, na koje ne nailazimo ni kod jednog drugog slovenskog naroda: prilagodila se slovenačkom narodnom estetskom čuvstvu, dakle onome što je značajno samo za slovenački prosti pauk. U tom je smislu slovenačka narodna pesma, ukoliko su njeni počeci i uzeti od drugih, tako razradjena da je obično teško izlučiti preuzetu sirovinu, te i ona deluje kao narodni umotvor, Stručnjak, koji se bavi o napevima pučkih pesama kod raznih naroda, oseća, naravno, po substrukciji tonaliteta i ritmičkih elemenata, po kadenciranju i po tipičnim postupima, drugorodne uplive, — ali mu prema ovima nikud nije moguće uvrstiti slovenačke mapeve kamo spadaju, dok ih po značaju dovršene melodije s lakoćom dosudjuje jedino Slovencima,
Broj tako nastalih pesama kod razmerno malobrojnog slovenačkog maroda jeste nesrazmerno velik, Tu, medjutim, treba razlikovati tekst i napev pesama, Tekst je sačuvan u većoj meri nego li napevi, Tekst si je potomak lakše zapamtio, kad mu je ded ili otac ponavljao pesme; nije tako lako bilo kod napeva: ako wlušalac nije već od prirode posedovao muzikalno uho, ili ako mu Je nedostajalo vremena za slušanje, on bi zaboravio napev, ili bi ga tako izvrnuo da je melodija izgubila svoj karakter, te je na taj način uskoro padala u tamu zaborava, Tekst pesama se mnogo puta odvajao u malim odlomcima u nove narodne tvorevine, te bi napev obično propao zauvek,
Uz crkvene, duhovne, ili samo verske pesme, koje su još ponajbolje sačuvale isvoj prvobitni karakter usled gotovo neprekinute tradicije, mamo i 1) junačke {epske} pesme, koje
221