Nova Evropa
čemu mastavnici hoće da ih uče, U tom smislu, laboratorija će biti i ona soba koja je snabdevena fizičkim i kemičkim aparatima, kao i soba u kojoj deca izradjuju figure od gline ili od hartije, ili soba u kojoj sredjuju skupljene kolekcije, ili u kojoj se bave ovim ili onim zanatom. Ali glavna laboratorija treba da bude okolišni svet, okolišna priroda, u kontaktu sa kojom ima većinom da protiče obuka, Razredna soba, pod ovim uslovima, ostaće samo kao mesto gde se sumiraju prikupljena znanja, i gde se svršavaju pismeni radovi, koje je nemoguće ili nezgodno raditi napolju ili na drugom kom mestu, 1 taka škola biće još uvek u granicama samo svoga neposrednog zadatka: njena svrha ostaće i dalje uglavnom samo obuka, dok odgojni ciljevi ostaju za školu ideal daleke budućnosti, Ali se već sada mora ostvariti zahtev, da i obuka bude oslobodjena negativnih elemenata sa odđojnog gledišta, da vodi u potpunosti računa o traženjima detinje prirođe, da upravlja njemim razvićem а пе да је siluje i sputava, Za to je prvi uslov: da se uništi hipnoza razredne sobe. U vezi s tim pao bi sam od sebe — za mladju decu bezuslovno — 3besmisleni sistem podele svega što deca uče ma zasebne školske »predmete«, budući da taj sistem, u svojoj odlučnoj formi, može da postoji samo pod veštački stvorenim okolnostima kakve predstavlja razredna soba. Čim djaci dodju u prirodnije okolnosti — maprimer za vreme šetnje, ili izleta —, o zasebnim predmetima ne može biti govora,
istima je, doduše, da se na ovaj način može doći do potpune besistemnosti, koja bi takodje bila veliko pedagoško zlo. Da se ne bi ovo dogodilo, potrebno je da učitelj me ispušta iz vida svoj sistem niti za časak; njegova je dužnost imati sistem na umu, obraćajući pažnju djacima ma ove ili one pojave, naglašujući izvesne strane tih pojava, ističući njihovu svezu ili medjusobnu zavisnost, U odredjene momente, znanja stečena na ovaj način imadu da se dovedu u sistem pod uputstvom učitelja, 1 ovo se može većinom da izvršava u razrednoj sobi, Ali zahtevati, da se već pri samom sticanju raznih znanja postupa strogo po odredjenu sistemu, da djaci, upoznavajući se sa nekom kompliciranom pojavom, odmah odvajaju u njoj izvesne strane, i da samo te strane usvajaju radi sačuvanja sistematskog rada, — to znači upadati u one mrtve norme od kojih toliko pati današnja škola,
Sumnje dakle nema, da je i najoštrija reforma spoljašnjeg poretka škole samo po sebi nedovoljna da bi se obezbedili novi, bolji rezultati njezina rada, U novu formu mora da se u znatnoj meri ulije i nova sadržina; pritom je glavmo, da radu budu privučene i nove, drukčije spremljene, snage, Od današnjeg učiteljskog kadra mogla bi se prilagoditi novoj školi, i
261