Nova Evropa

простачких; 2) помоћи детету при избору најбољих дела, према његовим способностима и укусу; и 3) научити дете да чита књигу и да је разуме: да чита с осећањем, и да осети писца индивидуално. При избору књига за дете васпитач не може бити довољно строг; само на тај начин он ће научити дете да воли и цени књигу као велику умну и уметничку тековину. Наравно да се то мора чинити с педагошким тактом, без грубих забрана и претераног цепидлачења.

Научити ђака вештини читања —- то је главни и велики задатак школе. Код нас се досада о томе још не мисли много; наш наставник још увек највише води бригу о томе да пређе прописани „програм“, те да ђак набуба „премудрост“ из одобрених школских уџбеника, необраћајући пажњу на самостални рад ученика. А наши школски програми толико су преоптерећени, да за читање ван школских часова и предмета ђацима остаје и сувише мало времена. А баш вештина читања даје детету, младићу, одраслом, старцу, могућност да настави своје образовање, да га обнови и попуни. У томе је свакако једна од главних мана модерне школе. Научити младе нараштаје да се користе огромним благом светске књижевности на свима подручјима, — у томе се још увек састоји један од главних задатака наше школе, и уопште наше просвете.

Еуљен Јелачић,

Pripremanje naše omladine za život ı rad,

Na mnogim mestima kod nas, u poslednje vreme, zapaža se oštro kritikovanje naše omladine. Pritom se ne čine razlike: opisuje se lakomislen život velikovaroške omladine, naročito beogradske, ali i one u pokrajmama.,. Daju joj se saveti i uputstva za rad, — ali se o njenim vaspitačima govori vrlo malo; oni se, štaviše, često 1 ne pominju. Ima medju tim kritičarima naše damašnje omladine i takvih koji smatraju obaranje starih vrednosti ı fraženje novih kao raspuštenost i razuzdanost Које stoje u vezi sa bolesnim stanjem našeg društva posle Rata. Ističe se potreba idenja mladjih za starijima, ako se hoće brzo napredovanje cele zajednice;

Kobne su posledice takvog sistema vaspitanja po etičko razvijanje novih naraštaja, Njime se ugušuje sloboda rasudjivanja kod dece, Danas у бе пебо ikad potrebna je ograda, da mladji treba da slušaju starije samo omda kada im ovi govore ono što Je dobro, Razvijanje samostalnosti u mišljenju kod vaspitanika je oznaka pravih vaspitača; a njih ima malo, Toliko puta se, medjutim, izrazila, katkad i tonom kozerije, žalost zbog toga što Je naša današnja omladina bez idealizma; ali se

265