Nova Evropa
u istraživanje uzrok4 nije ulazilo dublje. Rdjavi том, тоderne igre, i druge svakodnevne senzacije, kvare, po mišljenju mnogih vaspitača, našu omladinu. A pitanje o kvalitetu učitelja, kojima mladež ima sledovati, još uvek se vrlo malo ili nimalo ne raspravlja, Omladini su potrebni uzori, ali ona ih ne nalazi u stvarnom životu; Ona odbacuje one ličnosti koje treba da joj služe kao vodje, a koje to nisu i ne mogu biti, 1 sad, kad dublje razmislimo o razvitku mladog bića i o njegovu učešću u socijalnom životu, moramo se baš radovati kritičkom stavu koji jedan deo omladine zauzima prema vrednostima koje postoje, Život omladine se može opisati i shvatiti samo u odnosu na njenu kulturnu i društvemu okolinu, Kritičko držanje jednog dela naše omladine izraz je njene potrebe da se pripremi za budući rad u socijalnoj zajednici, Alko je ono katkad destruktivno, onda se Javlja pitanje: da li je zato kriva omladina, ili je kriva društvena sredina u kojoj se ona razvija?
Kakvu pripremu za društvenu i kulturnu aktivnost dobija kod nas omladina od starijih? Da li se to spremanje može sastojati samo u iznošenju sjajne prošlosti? Omladina hoće pre svega stvarne obrasce jakoS karaktera, A da li se od nje može uvek tražiti da ide za starijima? Pravi vaspitač mora katkad biti na strani učenika protiv njihovih nastavnika. Oni koji su proputovali našu zemlju, Jasno su videli šta čime izvesni pojedinci i organizacije da verskom i partijskom isključivošću stvore plemensku podvojenost kod nas. Ne može se biti optimist. kada se sazna šta su stariji radili, i šta rade, da razviju jugoslovensku svest kod omladine, A nesumnjivo Je da u jednom delu njenu ima mnogo etičkog vrenja, i da se nagomilanoj energiji jednog mladića može dati pravac koji je najkorisniji za naš marod, Ali mnogi stariji, umesto da omladinu podstiču da jugoslovenski misli, da se oduševljava višim vrednostima, gledaju da je uvuku u stranačke i plemenske organizacije, da je vežu za mpartiske svrhe, da je onesposobe za samostalno ocenjivanje dogadjaja i ličnosti isključivo sa glcdišta interesa celokupnog mašeg naroda. Jedan deo пазе akademske omladine troši svoje snage na zadovoljenje uskih partijskih interesa, i u vezi s tim svojih nižih nadona, koji se lako razvijaju u godinama sazrevanja i mladićstva, odmosno devojaštva, ako nema samonadzora i samodiscipline. I tu omladinu oštro osudjuju najčešće baš oni koji ne daju sebi nimalo truda da stvore idealniju atmosferu u kojoj treba da se sprema mladež za vodjstvo u nacijonalnom životu, Ili joj se savetuje, da se veseli, da »istera svoje«, ili da prekomerno uživa u sportu i drugim aktivnostima kojima se razvija telo a zanemaruje negovanje duše, A za to vreme neka mase našeša naroda propadaju usled neznanja i poroka!”
266