Nova Evropa
Čitav sistem privilegisanja pojedinaca bez vrednosti, u izvesnim. oblastima naše društvene aktivnosti, grize etičku snagu naše omladine, Plemenite i skromne prirode, suzbijene povlašćenim nesposobnim štreberima, gube hrabrost i samopouzdanje, Koliko se dosad lepih energija ugasilo po zabačenim pokrajinskim mestima, jer nisu mogle da učestvuju u nelojalnim utakmicama! Mnogi mladići i devojke danas neosetno primaju mane sfarijih, Čovek s užasom pokatkad vidi u nekim mladim stvorenjima njihove pokvarene roditelje, I dok se mnogi sposobni mladi ljudi mire sa svojim položajem, boreći se za svoj materijalni opstanak, dotle se nesposobni guraju bezobzirno i zauzimaju pozicije na kojima izvlače za se najveće koristi, Savetovanja za izbor poziva, i upućivanja mladih na mesta za koja su sposobni, kod nas gotovo nema, Nije razvijen duh organizovana zajedničkog rada,
Naša omladina čezne za pravim duhovnim vodjama u čijem će životu naći izvore za svoja etička nadahnuća, koja će ih pokretati na borbu za najviše ideale, Škole imaju da ih stvaraju, U školama, naročito na univerzitetima, potreban je jači duhovni saobraćaj izmedju nastavnika i učenika, Da bi studenti mogli moralno i intelektualno podizati narod, moraju steći etičku jačinu na univerzitetima, Koliko je učinjeno u tome pravcu kod nas, čovek је u mogućnosti da oceni kada posmatra mlade ljude po završenom školovanju u mnjihovu pozivu, u stvarnom životlu, u odnosima prema mjihovoj okolini, Život mnogih umnih radnika je takav da smo рођидјета da se upitamo, da li su oni našli moralnu snagu kod svojih nastavnika, i da ispitujemo tačnost na mnogim mestima izraženog tvrdjenja, da su izvesni univerzitetski nastavnici tesnogrudi i nesposobni da moralno utiču na svoje učenike, da ih pripremaju za društvenu i kulturnu aktivnost u svome narodu, Jasno je, da pitanje o psihologiji i etici naših nastavnika, i o etičkom razvijanju učenik4, zahteva što bržu ı dublju obradu. — I druge stručne škole, kao i škole za opšte obrazovanje, moraju imati zadatak da stvaraju nesamo specijaliste, već i karaktere,
Ali nije dovoljno da škole razvijaju samo duh kooperacije kod djaka, i da potpomažu one omladinske organizacije koje rade na opštem dobru naše zemlje, Od najveće važnosti je podsticati mladića da sam izdradjuje svoju ličnost razmišljanjem o sebi i o nacijonalmom značaju poziva za koji se priprema. Da bi mlad čovek mogao moralno preobraziti okolinu u kojoj će delati, mora sam biti etički jak, On će to postati utoliko pre ukoliko više bude pod uticajem moralnih zračenja svojih nastavnik4, I tako opet izbija potreba za stvarnim vodjama u vaspitanju omladine, Da se sami mladići, odnosno devojke, moraju na univerzitetima i drugim stručnim školama pripremiti za
267