Nova Evropa
махом византијског порекла. Али је спорост духа овде психолошки у тесној вези са чврстином и брзином воље; због тога у новој средини овај тип тешко имитира, али се прилагођује на свој начин, и уме се брзо снаћи у свакој згоди и незгоди, Из конзервативних околности проистичу и превентивне особине његова духа: он је резервисан у свима стварима, па често изгледа плашљив, Непосредност воље је несумњиво здрава и добра особина; она обележава практична човека концизна и енергична духа, чије мисли и осећања непосредно воде у дејство и акцију, Ова се душа најбоље огледа у пословној предузимљивости и одлучности, у социјалном индивидуализму, који је овде јаче развијен него и у једном делу нашега народа. Најзад се чулност, или непосредност осећања, најбоље огледа у полном сензуализму и општем уважењу материјалне културе и новца, Народна је песма у овом делу већином непосредна и лирска, са изванредном мелодијом; осећање за еп слабије је развијено, те нема онако лепих епских песама какве налазимо код становника динарскога система. Али је зато мелос такозваних „маћедонских" песама несумњиво једна од најачих тековина у нашој духовној култури. |
Становници овога типа добро су физички развијени, чврсте и нешто збијене форме. У моралном пак погледу најаче су развијене оне особине карактера које је турско робовање најмање спутавало. Тако је у селима најачег чифчијског система, по плодним котлинама и саобраћајним путевима, највише трагова рајетинског менталитета; а по варошима, на главним трговачким путевима за Солун и Цариград, највише има трагова византијско-цинцарске културе. Просвета и слобода су најважнији фактори који у задње време разбијају старе моралне навике и стварају нови менталитет у овим крајевима. Развијено печалбарство, пропагандистичке школе, и нацијонално буђење у вези са четничком акцијом, уносе нове идеје и нове манире у овај свет, После ослобођења, просвета се у овим крајевима развија много брже и нормалније, са више система и културно-хуманистичких обзира; а слобода са нацијоналног терена све више прелази на политичко и партијско поприште борбе: у слободи се морал робовања у маси крави, спутани се удови протежу, шири се видик, расту способности и самопоуздање, а морални се карактер развија до пуне мере расне вредности. А ова вредност није мала у нашега јужњака, иако се често дуго не види.
У групи моралних карактера овога становништва, нарочито се истиче такозвани „грађански" морал, морал привредног друштвеног живота, Турци нису радин народ, нити пак много маре за социјалне врлине које се темеље на чисто економском поретку; цело турско друштво било је засновано на војничкој и политичкој хијерархији: они су живели на Балкану као
132