Nova Evropa

да дођете до спознаје онога што је тешко, потребно је да најприје спознате оно што је лако, Ако хоћете да спознате замршено, потребно је да најприје спознате једноставно." Док се источни, односно словенски, дух може да синтетизује ријечима Достојевскога: да смо снажни само тада када смо сви заједно, дотле се дух Запада сав индивидуализује, према Ибзеновој ријечи „бити сам“, и цијепа се на фрагменте појединога и појединачнога.

Смјерови и струје у савремене мислене и књижевне Кине могу да се подијеле на два дијела: на традицијоналисте и на модернисте, Традицијоналисти су повезани за домаће писце и за народне умотворине, док су модернисти понајвише и у. првоме реду под утицајем руске књижевности. Најомиљенији руски писци су код Кинеза, Достојевски, затим Горки; Толстој им је помало туђ, удаљен од симпатија младих Китајаца, и то поглавито зато што је он у својој форми западњак, Али, у сваком случају, Русија је још увијек онај једини еликсир сазнања и схватања који опаја китајску омладину, која прати сваки крик и сваку ријеч с оне стране. Европа је, већ давно, охладнила у срцима кинеске омладине, — она је оставља разочарану и незадовољну, Ченг Ченг је, свакако, посљедњи који покушава да проповиједа везу и да спаја Запад с Истоком Китаја, односно прогрес са традицијом, То увиђа и Пол Валери, док резигнирано каже, да су „традиција и прогрес два велика непријатеља људског рода“. А Ченг, у својој разочараности вјеродостојног источњака, значајно тврди да реалност не одговара увијек појимању Традиције, Обичај врло често дегенерише у тиранију. Требају мудраци да би се примијенили и поправили морални закони.,." И чини нам се као да је баш ово један од најкрвавијих поклика Кине, која још увијек чека на своје посљедње ослобођење, на своје задње духовно откровење,

(Париз, фебруара 1929.) Ботдан Радица.

Društveni pregled.

Zaštita omladine od loše književnosti, Iskustvo Nemačke.)

Od sviju država posleratne Evrope, Nemačka zauzima u pogledu socijalne i pravne zaštite mladog naraštaja jedno od prvih mest4, Ovo se objašnjava pre svega time, što su Rat i socijalno-ekonomski uslovi života posle Rata sa poraznom jasnoćom pokazali pravo stanje na tom području, stanje koje je postojalo i pre ali nije se pojavljivalo za sve sa tolikom očiglednošću, Države sa jakom industrijalizacijom, za Које је

205