Nova Evropa

(пезато zvučnih) temdenc4, što potencira umetnički značaj filma, Na taj način, aparat za prikazivanje, zvučnik iza platna, elektrika i fotografski mpostupak, nisu drugo do umetiničko sredstvo, poput knjigotiskanja u literaturi, pripremanja platna i upotrebe boja m slikarstvu, kulisa i rampa u dramaturgiji, Ali, ı bez uporedjivanja filma sa kazalištem i drugim gramama mumefnosti, kad da uzmemo za sebe, onakva kakav je za vreme izvodjenja u kinu, ako po zamršenim znakovima sredstva potražimo njegove izvore, doći ćemo до jednog jedinog — do duše пјебоуа koncipijenta, Film nije kolektivan u svojoj suštmi, on je duboko egocentričan; mi sami glumci nisu orgamski potrebni, i oni su samo umetničko sredstvo, konkretizirane vizije wtvaraoca, koje su — za razliku od kazališta — potrebne jedino iz tehmičikih razloga: fotografirati je naime jednostavnije i brže nego crtati, ali i crtanjem u polutonu (kao slika) moglo bi se doći do istog rezultata, Dakle, glumci, fotografija, slikarstvo, i slično, sporedne su činjenice, jer nad svim dominira figura autora, pa je film majsavršemije i najmodernije sredstvo nješova izražavanja, koje nadmašuje svojom snagom i svojim delovanjem ostale vrste umetnosti naših dana, Osim toga, produkt filmskog stvaranja nije trenutan, efemeran, već ima ustaljem oblik, sposoban je za višekratnu ekispoziciju, prema potrebi, Autor jednog filma proživljava #11 stvaralačke faze: 1) koncepciju ideje {pisanje, odnosno zamisao »manuskripta«), 2) njeno ostvarenje {režiranje kod snimanja, odnosno crtanje svojih vizija), i 3) definitivnu obradu {rezanje i slaganje zajedno izradjenih scen4, koja je manipulacija od odsudne važnosti, jer daje delu umetnički elan), U ovom procesu nalazimo veliku sličnost sa književnošću, Sde se tačka prva podudara, druga — kao »ostvarenje« — znači zapis ideje na papir (kod filma, zapis ma celuloidnu vrpcu), i treća — sredjivanje materijala — konačnu redakciju rukopisa, Ne postoje nikakovi principijelni razlozi, da bi navedeni posao morale vršiti tri različite osobe, kad on spada u kompetenciju jedne ličnosti, i to autora; ako se u većim filmskim centrima to ipak radi, onda to proizilazi iz težine zadatka koji se postavlja autoru, Poznato je, naprimer, da je nedavno preminuli engleski pisac Valas (Edgar Wallace), u svojim romanima, davao samo kostur radnje, a izradu su obavljali mnogobrojni pomoćni pisci, na drugoj strani opet, pre nekog vremena, u Rusiji je filmski režiser bio u istoj osobi i autor, Ta ruska praksa je majpoželjnija i najpraktičnija i za maše prilike, Које рге svega traže jedmostavnost; ali i zato što vodi Him do zamerne umetničke celine, Naše specilične prilike traže i specilično rešenje; mi se s inozemstvom пе тогето (а Кине Н и ђоgatstvu režije, ali se možemo i moramo takmičiti u pogledu bogatstva duha.

247