Nova Evropa

За

nerazumevanja, Bilo je doduše pokušaja da se teško stanje domaćeša lilma prikaže ekonomskom formulom mponude i tražnje; ali, niti Je ova formula dovoljna, niti je mogućno kako se s druge strane nastoji — objasniti sve s idealnog gledišta kvaliteta koji jedmo odlučuje, Isto tako ne pomaže mnogo kad izvesni kritičari, tretirajući pitanje subvencije kod filma (ikodoj ni mi nismo pristaše, ali koja je dosada bila gotovo. jedini spas našoj produkciji, radi nedostatka kapitala), kao »reklamu«, traže što strožiji postupak prilikom ocenjivanja filmova mna cenzurnoj komisiji, pa čak ı zabranu takvih filmova! Pitanje subvencije Je uopće Jako zamršeno, naročito u onom svom delu koji se odnosi na neposrednu državnu pripomoć; da ta pomoć vrlo često ne dolazi u prave ruke, o tome ne može biti sumnje, ali isto tako ni oni koji traže da se zabrane subvencijonirani filmovi nisu svesni toga, da bi time bila zabranjena gotovo cela domaća produkcija za poslednjih godin4,

Velik je plas maše produkcije filmova u tome, što se je oma tokom ovih teških godina uopće održala, a da mjeni pobornici misu stručno mazadovali, nego su još i napredovali; jer, da su naši tehnički stručnjaci odista veoma sposobni i na velikoj visini, nije teško dokazati, Može se mirne duše reći, da nijedan američki, nijedan nemački, niti ikoji drugi strami kameraman, nije toliko mnogostran kao naš, koji je upućen nesamo u svoj direktni poziv — kameru — nego je ujedno i tonski inžinjer, pa i režiser {koji više puta ima vrlo čiste pojmove o filmskom »miz-an-sen«, o dinamici pojedinih scen4, o kompoziciji slika, te dakle ima prave režiserske vrline), a razume se često i u filmsku šminku, te savršemo poznaje sve laboratorijske grane rada i laboratorijsku kemiju, On je ponekad i pravi majstor u filmskom osvetljavanju {Beleichtungschef), izumitelj, konstruktor, i šef produkcije (tojest onaj koji svršava finansijsku stranu pothvata), Svemu ovom treba dodati još nešto, što Je vrlo važno: budući da je on u toku godine zaposlen samo nekoliko puta, te alto nešto i zaradi odmah se svom Žžestinom baca na nove investicije, to on na svom poslu i silom prilika mora preko svake mere da štedi i usled štednje mora snimati i po kiši i posle zalaska sunca, što nijedan strani operater ne bi radio već zbog svoga renomea. Može reći, uz ironičan smešak, neko od gospode kritičara, da naš kameraman »doduše radi sve, ali ništa dobro«; ako medjutim uzmemo u obzir, uza sve ostale teškoće, da domaći kameramani, i pored svog golemog znanja i talenta, upravo mizemo zaradjuju, i da rade bez izuzetka sa kreditiranim sirovim materijalom, čiju vrednost u slučaju nesreće ne bi mogli tako lako platiti, onda se mora priznati da je kvalitet domaćih snimanja falktično dobar, Treba uzeti u obzir još jednu činjenicu: da naši finansijeri često ne dozvoljavaju da se iz filma ispusti ma i jedan jedini metar; često se našem opera-

239