Policija

— 331 —

интереса. Међутим сваки административни акт може имати а обично и има покрај овог општег циља и један специјалан циљ). С обзиром на циљ акта ваља према томе оценити : који има да буде циљ акта, а затим, да ли акт у истини тежи предвиђеном циљу.

Пошто су нам сада познате операције које ваља извршити код донашања једног административног акта да видимо, на којим се тачкама и када може манифестовати дискреционарно“ право т.ј. слободна оцена административне власти, која као таква искључује контролу административних судова. Али нагласимо пре свега, да административни судови нису хијерархијски виша административна власт, а да се они према томе не могу упуштати у испитивање целисходности; а испитивање целисходности увек је тамо, где и дискреционарно право административне власти. Административни судови ограничени су на испитивање законитости административних аката т. | на испитивање, да ли је административна власт у нападнутом акту у опште и правилно применила постојеће законске прописе. (Ово речено да видимо, Понављајући споменуте врсте оцењивања које се имају обавити код донашања једног административног акта, где контрола административних судова има да делује, а где да се гаси.

1. Оцењивање стварног и правног постојања повода. Што се тиче повода административног акта могуће су ове две разне ситуације: или је закон поводе акта фиксирао, „или је преко њих прешао ћутећи. У првом случају т. ј. ако је закон сам фиксирао поводе акта, ствар је јасна и на њему се зато нећемо задржавати. Код оцењивања стварног и правног постојања повода у овом случају не може бити говора о дискреционарном праву административне власти. Да би акт био законит потребно је, да повод акту буде она чињеница или једна од оних које је закон предвидио. Административни суд "може се према томе у овом случају упуштати у испитивање стварног као и правног постојања повода, јер оно не тангира

6) Тако је специјалан циљ отпуштања односно пензионисања чиг' новника (на основу чл. 138. вак. 0 чиновницима): обезбеђење правилнофункционисања оног државног звања, коме је припадао отпуштени односно пензионисани чиновник, или одржање угледа чиновничког реда; већ према томе на основу ког је законскнг повода отпуштање односно“ пензионисање извршено.