Policija

308 —

судова. Ово би било у осталом и логична последица констатације, коју смо учинили у претходној тачци с обзиром на оцењивање вредности повода, ако се она узме као тачна. Тамо смо наиме тврдили, да је оцењивање вредности 2овода, ако је ове сам закон фиксирао, предмет законитости а не целисходности, и да према томе оно не спада у дискреционарну власт адинистрације. Ако су на основу овога администативни судови надлежни да се упуштају у контролисање оцене административне власти о вредности повода, они су исто тако надлежни да се упуштају и у контролисање њене оцене о садржају акта. 6) Напротив, ако закон није фиксирао поводе акта, оцена акта с обзиром на његов садржај предмет је дискреционарне власти администрације. Ако смо "примили (што смо учинили у претходној тачци), да јеу овом случају оцена вредности повода предмет дискреционарне власти активне администрације, онда морамо примити ду је то и оцена самог акта с обзиром на његов садржај. Према томе, ако се административни судови не могу упуштати у контролисање оцене административне власти о вредности повода, они то не могу учинити ни у погледу сцене акта с обзиром на његов садржај.

4. Оцењивање циља акта. Циљ има у административном акту ону исту улогу, коју има и повод. И он је услов за законитост акта. Али административни акт не може бити донет ма у коме циљу. Опште узевши циљ је сваког административног акта интерес јавне службе, и он само такав може бити. Али (сваки административни акт има обично и један сцецијалан циљ, који произлази било из нарочите законске одредбе било из саме природе акте. Први као и други услови су за законитост акта Према томе није ли акт пре свега донет у циљу, који је њему специјалан, он је незаконит и административни ће га суд моћи (или боље морати) поништити. Међутим ова солуција не важи само онда, ако административни акт има један специјалан циљ; она мора бита иста и онда ако га административни акт мења. Јер не постоји ни специјални циљ, постоји још увек општи, који је интерес и обезбеђење правилног функционисања јавне службе. Не тежи ли административни акт овом општем циљу, он је такођер незаконит. Зато можемо рећи, да ће контрола административних