Prosvetni glasnik

730

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВНИМ ШКОЛАМА

изјаве, одбор школскп узео је најозбиљније на знање, с тгш, да ће у наступајућој години и с овнм учитељи задовољени бити, у колико само материјалпо стање општине дозволило буде. 3. — Као што сам означио у иод '■//. приложеном обрасцу, све школе смештене су у 3 зграде, од којих једна је од тврдог материјала и нарочито за гаколу пре 13 година грађена са 10 одељења, у којима се налазе 9. разреда ; а остале две (I одељење III раз. мушке школе и II одељење I раз. женске школе) приватне су кућице, које ни у колико не одговарају прописима зграда школских. На првој пак згради, која је као што рекох од тврдог материјала нарочито за школу зидаиа, нашао сам две мане : што у њој нема никаквог стана за служитеља и што због шесторих врата, која постоје на улазима, у ходницима влада тако јака унакрсна промаја, да је по здравље деце одвећ опасан иролаз и бавлење у њима, не само зими него н у сред лета. Међу тим, одбор школски добро појимајући велики значај здравља дечијег, изЈавио ми је, да ће у току садашњих Ферија потражити начина, да ову опасну промају отклони, па било да се једна или двоја врата зазидају, или иначе тако удесе, да се сама затварају; а тако исто и стан ће се за служптеља сиремити. За удобнији пак смештај поменута два одељења I и III разреда, које се у приватним кућнцама налазе, одбор ће се најживље постарати, да се за време одмора нађу и за њих боље зграде, без обзира на цену, само ако буде могуће добити. 4. — Одбор школски, свестан велике потребе и користа „више основне наставе", која је новим законом одређена, вољан је све и сва учинити за успешно остварење њено ; — само налази, да ће у томе имати велике тешкоће за наступајућу годину: што још ни помепута два разреда нижих школа нису смештени како ваља, ннти се опет у вароши може наћи под закуп такав стан, који би све потребе .задовољавао. — Најпосле, одбор ће у споразуму са општином у најкраћем времену пли озидати нарочитузграду за више разреде, или ће за ову потребу кунити какву приватну кућу; — такво ми је уверење одбор од своје стране дао. Али и ако би оиштина спремила локал за отварање виших разреда, опет налазим, да би мало ђака нмало, који би ове године ступили у V разред, јер сваки, који је с добрим Јспехом IV разред свршио, јамачно ће радије продужити науку у гимназији, која му је ту у месту, него ли и даље остати у основној школи, — осим оних, који не буду у стању добро „пријемни испит" положити, - а таквих по свој ири-

лици, с погледом на показани успех о овогодишњем испиту, биће мало. 5. За боље унапређење осповних школа у опште, налазим да би за сад требало учинити још и ово: а.) Да се у нижим школама сем буквара и читанке, све друге књиге узму из руку дечијих, а учитељ само да има посла с књигом. — За децу ових година, нема боље књиге од учитељеве речи, па ма како смишљено она написана била. — Деца по природи својој, само памте и науче опо што као прпчу из уста другог чују. — Значај ручне књиге, то је нешто страшно и посве непојмљиво за њихово младо доба. — Не само да је штетно давати деци књигу у тим првпм годинама њиховог школовања, него им шта више књига постане тако мрска и црна пред очима, да је се по нзласку из школе никад више не сећају. — С причама дакле само, деци се у почетку омиљава наука, а с књигом постаје им она прави мрак и пакао. — Кад и у садашњим основнвм школама деца немају ручних књига за природне науке, општу историЈу, позн-1вање домовине и света и т. д. па опет из тих наука све што науче, то је тек слатко научено п добро запамћено, — онда зашто се не би тако псто радило и с осталим наукама? 6.) Новим законом, којим су основне школе добиле своје „управитеље", мало је истпна боље ујамчен надзор иад радом учитеља, него ли до сад, и ако та устапова обухвата само оне школе, где их ввше има, али по мом мишлењу, то је још слаба помоћ. — Млого што шта треба, па да онај, који врши какав јаван — државни — носао, да га доиста без надзора и врши као што ваља, — и кад тога за сад мало има, онда остаје: што бољи надзор, то бољи и рад. — Ја сам дакле за то, да се поред садашњих управитеља постављају за надзор још и окружни „подреФеренти", бирани из кора наставника средњих и учитељских школа, на једну или више година. — Ови „подреФеренти" ималн би у почетку сваке школске годпне, и то од 15. Септембра до 15. Октобра, да обиђу и лично се увере о свакој школи у своме округу : је ли отпочела свој рад, како Је потребама снабдевена, каквим методом располаже учитељ у настави и с каквим знањем и разумевањем врши администрацију школску, која му је новпм законом одређена, као и каква су лица узета у одбор школски и т. д. — Накратко, он има овим да изврши мисију с-амо „обавештења" и „поуке 11 за коректан рад и учитељев и одборски; па све што у којој школп нађе неправнлно ма у чему било, да је дужан заједно са начином његове исправке све то преко мннистарства просвете доставити главном реФеренту, како би онај могао те иримедбе на. концу школске годнне предати одређеном надзорнику, да се