Prosvetni glasnik
ШКОЛЕ ЗА ОБРАЗОВАЊЕ СЛЕПИХ
147
А сем свега, и ако је идеја о образовању сдепих дошла и у Беч из Француске, опет он остаје као ирви раднпк и утемељач слепачке школе у Бечу. Постанак и развптак те бечке скепачке школе Клајн описује овако у својој Историји Наставе слепих : „У Мају месецу, 1804 године, писац овога дела, родом из Алерхајма код Нердлипгена, у то време сиротињски срески директор у Бечу, узме са села једвог слепог дечака, који је ослепио јоиг у трећој години свога живота, и коме је тада било непуних 9 година, у памери, да са њим покуша : не би ли се слепима могла дати обична школска пастава, помоћу нарочитпх средстава, која би се за њпх удесила, те да се они на тај начин дотле доведу, како ће бпти у стању да механичним радом заслуже бар половину свога вздржавања. Још ранпје је предлагао Фрапц Гехајс, да се оснује један завод за слепе, али то се пе оствари. Сем онога завода за слепе у Парпзу, који је засновао Валептич Хај 1784 годане, у то време не беше ни једног другог завода на целом контвненту. Али ношто ја нисам имао никаке прилике да проучим методу, којом су се тамо служили при настави, то ми је остало да удешазам сва помоћна средства за образовање мога слепог ученика једино према његовој прароди и стаљу, у коме се он због слепила налазпо. Историју образовања овога мог првог ђака, коме је било име Јаков Ђрици, ја сам описао у једном малом спису, (од кога су до сада 1887. г. изашла већ четир издања). Срећом, овај слепи дечак био је доста даровит, и поред тога имао је велику пажњу за науком, и бпо је у томе врло ревностан. Пре него што је прошла година дана, ја сам га већ био толико научио разним стварима и извежбао у механичним радовима, даје сад за мене сасвим јасно било, да ћу ииати доброга успеха, ако отворим један завод за слепе, као што сам раније био наумио. За то ја замолим, да се мој учекик у присуству државне власти јавно испнта, штосе и учини." „Бечке новине" од 24. Августа 1805 г. саопштавају о томе овако : „Сиротињски срески директор Вилхелм Клајн, у Бечу, учинио је један срећан и
врло заслужан нокушај, а то је: да слепу децу образује и спреми за грађаиски жазот. Пре годпне даиа оп узме једног слепог дечака, коме још не бејаше пунпх 9 годапа, и који је још у трећој години живота услед богиња оба ока изгубио, и до своје 9 год. ничим се није заиимао, нити му је какво образовање давато, и тога дечака он је за овако кратко време толико спремио, да он сада уме прилично да нише, и да чита оно што се напише испупчерим словима. Сем тога он је научио и 4 вида рачунања помоћу такозванпх рачунских бројаница, а и почегне основе земљописа помоћу земљописних карата, на којима су скице земаља и главне вароши наирављене за пипање. На сли^ан начин он је научио и музичке ноте и звахе, којпма се служи за свирање на харфу и за певање. Од иравих ручних радова, који ће М У У будућности помоћи да бар један део од свога издржавања заслужг, оа је до сада учпо да илете разне мреже, а сем тога и да ирави разне ствари од круте хартије, и сад већ уме врло лепо да направа : кесаце за писма, мале кутаце за игле и друге разне кутаје од круте хартије, танке хартије ц коже. Ове ствари он облаже с поља хартијом различне боје, коју је он нау-ео да разлпкује на врло прост начкн. Са овим укетностима код тога је дечака саоачано и пристојно држање и понашање, придежање аа рад, задовољство и духовао расположење." „Његово Велачанство Цар, чим је чуо за овај срећан и редак покушај, одмах је наредио дворској комисија за добротворне цељи, да овога слепог дечака испитају, што је и било 6. Августа, у присустау више чланова те комисије. Ресулгат је био врло добар. Сан су нашли, да је вачан учења кзврсно смишљен, да је Ердо целисходан и да се лако може применити за, образовање слепих, иошго се свуда ради према самој нрироди слепога, и гошто су сва номоћна средства, као и све ссга.зо, тако удешена, како ће се најпростијим гачином и најкраћим путем доћа до ресултата, не сбзерући се па мало на спољнл блесаа, који би више изазивао чуђење код пргсутних, већ једино наопшту кс-рисвост и практичну вредност целога образовања слепих." 19*