Prosvetni glasnik

245

Извадкте крижуље! Метните их на табле нека су усправљене ! Положене по табли! Усправљене! Оставпте нека леже подожене! Скрсти руке! Учитељ пзносп мале лествиде, које је сам направио од прућа. — Шта је ово? Лествице. За шта су нам дествнце? Да се пењемо на таван и да сплазимо у подрум. Може лп се по овим лествицама пењати? — Зашто? — Ко прави велике лествице? Лествице прави столар. — Како се зову ова два дугачка дрвета? Стубе. Како стоје стубе, диреци? Усирављено. А како стоје иречаге? Положено- На што стајемо ногом, кад се нењемо па лествице? Стајемо на пречаге. Деца треба да иду полако по лествицама, јер могу да се омакну и да падну. Слушајте да вам испричам, шта је радило једно дете! Било једно дете, па волело све да се прави велпко. Једанпут било са њим пуно деце, а оно хтело да покаже како може да буде велико, па се попело на врх лествпца и стало викати: Еј, децо видите, колики сам; ви нисте колико ја! Их, благо мени! Тако је викало, а нпје гледало куда ногом стаје, па се омакне, груне о земљу и много се убпје. Деца се поплаше, брзо дозову вегову мајку, а она га на рукама однесе у собу. То је дете много боловало. Ко зна да исприча ово? Дигните руке у вис! Руке усправљено! Руке положено! Устанпте! Укрутите руке п пружите их положено право на мене! Савијајте шаке доле п горе! (Руке стоје укочене, а шака се у корену превпја доле и горе). Доста! Скрстпте руке ! Руке напред! Окрећите шаке овако, а руке нека су укрућене! (Шака се увија тамо и амо). Доста-' Скрстите руке!.... Руке напред! Бројте паре! Доста! Скрстите руке! Седите! Учитељ окрене таблу. На табли су нацртане лествице. — Штајеово? Лествице. Изиђи ти! Покажи стубе! Једну! Другу! Покажи пречаге! Попни се на ове лествице! — Што не можеш? Јесу ли изнстинске? Какве су? Нацртане. Волите ли ц ви да цртате ? Е, кад волите, а ви добро пазите! Седите право! Наместите обе руке до лаката на клупу! Узмите овако крижуљу! Пазите !

— Како стоји ова стуба? Усправљено. — А ова? Усправљено. Пазпте ! Шта сам ја сада нацргао? Усправљену црту. Одакле сам је вукао? Озго па доле. — Узмите крижуље ! Нацртајте усправљену црту, алн пазите да вучете озго па доле ! Још једну ! Читав ред! Скрстите руке! — Шта сам сад нацртао ? Две усправљене црте ! Узмпте крижуље ! Нацртајге овако две усирављене црте!

Пазите! Шта сам сад нацртао ? Још једну црту? Је ли н она усправљена ? Није, она је положена. На којој се страни почпње ноложена црта? На левој. Повуците једну положену!

Повуците још једну ! Пуно ! Хајде садасами нацртајте још једне лествице! Још једне ! Пуну таблу !.. .■ ..

Другога дана нацртаће учптељ две црте, па ће пптатп : Какве су ове две црте ? Усправљене. -Јесу лн једнаке. Нпсу. Која је дугачка ? Која је кратка? (Лева дугачка. Десна кратка). Скрстите руке! Хајде, да впдим којејунак да ми погодишта сте још видели дугачко? Пут, река, дирек, ходннк и т. д. Шта сте впдели кратко ? Прст, Прут, крпжуља и т. д. Узмите крижуље! Нацртајте једну кратку н једну дугачку црту ! Још по једну! Скрстите руке !... Шта сам сад нацртао ? Две усправљене. Јесу ли једнаке? Једна је дебела, а једна танка. — Која је дебела? — Која танка. — Шта сте видели дебело ? Пањ је дебео, човек, грм. Шта сте видели танко ? Игла, конац, прст и т. д. Узмпте крпжуље ! Нацртајте једну дебелу, п једну танку црту ! Још! Још !