Prosvetni glasnik

246

уиутство за пгедавање новог буквага

Шта сам сада нацртао ? |Која је дебела и дугачка ? Која је танка и кратка ? Узмите крпжуље ! НаТако треба цртати п ове ствари: клуну, сто, столицу, таблу, прозор, орман, цименту, виле, грабуље и т. д. Еод сваке ове слике треба нитати: Шта је ово ? Гдеје седиште ? Како оио стоји? Како стоји наслоп ? Где су ноге ? Како оне с тоје ? Где је држак ?

— Какга је Гтаблпца ? Четвртаста.ј ,Шта је још чет];ртасто ? Сто, клупа, даска, табла п т. д.

XII Босиљак. Учитељ за предавање може донети и други цвет, који му буде ирп руци. Босиљак је за ово ирво предавање згодан због тога г : што га свугде пма, те је познат ; што јаче мпрпше и што цвета у августу и септембру. Ма коју бољку донели, треба на то пазити да буде са кореном п цветом, пли бар родом.... — Шта је ово? Боспљак. Шта му је ово? Корен. А ово? Жилпце. Кад босиљак расте, где му стоји корен и жилице? У земљи. Што ће босиљку корен п жилице? — Пазите, децо, ви то не знате, ја ћу вам казати. Корен п жилице расту у земљп. Оне расту доле, а ово друго, зелено, оно расте горе. Корен п жилице утврде се у земљу, па држе босиљак. На коју страну расту корен и жилпце ? Гасту доле у земљу. А ово зелено ? Гасге горе. Зашто ће још босиљку корен и жилице ? Да га држе. А да нема корена п жилица, шта би било кад дуне ветар ? Однео би босиљак. И још нешто : Шта ће бити од боспљка, ако нпкако не пада кпша ? Осушнће се. Шта раде људп у башти, кад ие пада кшпа ? Заливају цвеће. Ето видите, она киша или вода, што је пзлијемо на земљу, уђе у земљу, па је после сисају ове сптне жилице, па однесу у корен, а корен од- ј несе даље горе у ово зелено, па се све нахрани. Шта раде жплице испод земље ? Сисају воду па носе у корен.

Шта је ово? (Показује стабло). Ви не знате. Ово се, децо, зове стабло. Како се зове ово? То се зове стабло. На коју страну расте стабло? Стабло расте горе. А ово ? То су гранчпце. А ово? То је лпст? Је лп у босиљка крупан лист, као у ораха? У босиљка је ситан лпст. Шта је ово? То је цвет. Какав је цвет у босиљка? Бео. — Изиђи ти! Покажи корен! Покажи жплице ! Покажп стабло! Покажи гранчпце! Покажп лист! Покажи цвет! Иди на место. — Хајде, кад ја махнем руком, ви сви изговорите оио што ухватпм руком. Пази! Учптељ махпе руком и хвата за корен. Корен! Учптељ махне руком и ухвати за жнлице. ЈКплице! Учптељ махне руком н ухвати за стабло. Стабло ! Учитељ махне руком н ухватп за гранчицу. Гранчпца! Учитељ махне руком и ухвати за лист. Лист! Учптељ махпе руком и ухватп за цвет. Цвет! Пазите сада, још брже. Учитељ меће руку редом, а ђаци изговарају: Корен! Жплице! Стабло! Гранчпца! Лист! Цвет! Где сеју људи босиљак? У баштп. Где још? У саксији. Ко је видео како се сеје босиљак? Ето, ви то не знате. Ја ћу вам казати. — У овоме цвету пзрасту мала зрнца, црна и округла. (За то треба пмати сув босиљак, па га пзнети и показати деци.) — У овога сувога боспљка нема цвета. Кад је цвет прецветао, онда су на његовом месту остала овх зрнца. Учптељ круни зрнца. Видите, како испадају, кад се босиљак окруни п тресне. — Ко је то радио код куће? Ова зрнца посеју се у земљу и заливају се, ако нема кише, а ако има кише, киша их залпва, па из њих израсте боспљак. Седите лепо! Скрстите руке! Учитељ оставља босиљак у сто, а остављајућп откпве јдеан цвет п сакрије у руку, па као бајаги нешто друго узима у руку. Сад ћу вам, децо, још нешто показатп. Али де да видим ко може погодити? Шта је у мојој руци ? Ти ! Ти! Прпмакни нос руцп, ти! Босиљак. Како си познао? Мирише. А чиме си позпао? — Је си ли видео очима? — Је си ли чуо ушпма? А чпме си омирисао? Носом. Које још цвеће миршпе? — Које још? Гужа, каранФил, шебој, љубичица.