Prosvetni glasnik

НАУКл И НАСТАВА

247

Је ли босиљак цвеће? И босиљак је цвеће Кажпте свп! Босиљак је цвеЛе. Које цвеће ти волиш? Ти? Ти? Што ће људима босиљак? Да га мирпшу. Још? Да метну за икону. Још? Да попа умаче у воду, кад децу прска по глави. XIII Еоса црта. За ово нредавање треба допети у школу ишчупану шибљику (јабуке, крушке, леске, ораха и т. д.), која има корен п на врху две гпане, које ! расту косо. Учнтељ пита: — НГга је ово? Орах. Шта му је ово ? Корен. Шта је ово? Жилице. На коју страну расте кореп? — Што ће ораху корен? —• Што ће му жилице? Да сисају воду из земље. Како се зове ово? — Упамтите, децо, орах има стабло. Какво је стабло? — Је ли округло као лопта? У ораха је стабло обло. Кажи ти ! У чега је још стабло обло ? (У јабуке, у липе, у дуда, у крушке итд.) Како стоји стабло у ораха? — А како ове гране? — Јесу ли са свим усправљене ? — А јесу ли са свим положене ? — Ко зна како стоје ? Гране стоје косо. Кажи то ти ! Гране стоје косо. Дигните десну руку, нека. стоји косо као ова грана ! Дигните леву косо ! Дигните обе руке косо! Скрстите руке ! Изиђи ти, Марко ! Наместп овај штап нека стоји косо ! Остави! Намести овај лењпр да стоји на столу косо ! Остави ! Узми штап, па иди п додирни сваку ствар која стоји косо. Али ништа да не говориш ! Марко иде и такне штапом ногаре од табле, па таблу, па наслон од клупе. Доста ! Пди на место ! Извадите таблице ! Један ! Два! Три! Узмите у обе руке ! Наместите на клупу косо ! Наместите усправљено ! Наместите положено ! — Узмите крижуље ! Наместите пх на таблу косо! Усправљено! Положено ! Усправљено! Косо! Положено! Оставпте крижуље ! Учитељ окрене таблу. На табли је нацртана шпбљика са две ракље. Шта је ово нацртано? — Како стојн стабло? — Како гране? Изиђи Перо! Покажи леву грану! Нокажи десну грану! Иди на место! Скрстите руке, па гледајте како ћу ја оно нацртати! Учитељ иовуче усправљену црту, па онда једну грану.

Јесам ли све нацртао ? Коју грану ннсам нацртао? —

Шта сам нацртао?

— Ево, ја ћу нацртатн п леву грану. Шта сам сад нацртао? — Узмнте крижуље па нацртајте! Нацртајте још један орах ! Још једап ! Пуну таблу! Другога часа учитељ ће нристунити пропитивању онога што је о цртама учено овако : Скрстите руке! Учитељ нацртао пре школског часа три црте: усправљену, положену и косу. Изиђи ти, Јово ! Узми штап ! Покажи на табли усправљену црту ! Ко зна одакле се почиње усправљена црта ? Озго. Покажи положену црту ! Одакле почнње положена црта ? С леве стране. Иокажи косу црту ! — Је ли то лева коса црта ? Десна. А одакле се почиње коса црта ? Оздо. Иди на место ! Коју црту нисам ја овде нацртао, а ви сте учили ? Леву косу. Ко може да је нацрта? Изиђи ! Одакле ћеш је почетн ? Оздо. На коју ћеш страну терати? Лево. Нацртај ! Иди на место ! Извадите таблице ! Један ! Два ! Три! Учитељ побрише таблу, па нацрта десну косу црту. — Одакле сам почео ову црту ? Оздо. На коју сам страну вукао ? На десну. Ко зна, како се зове ова црта ? Десна коса. Правите пун ред десних косих црга ! Учнтељ обнлази и гледа да деца седе лепо, да држе кружуље лепо и да вуку лепе црте оздо па горе на десно Скрстите руке ! Учитељ побрише таблу и нацрта леву косу. — Шта сам сад нацртао ? Опет косу. А коју, леву или десну ? Леву. Уз- &ШШ мите крижуље! 'Повуците пуно левих косих црта. Доста ! Оставпте таблице. . Један ! Два! Три!.... ■■ После овога рада може се орах окренути доле и цртати. јјјјИ

Сд. 3

После се може оборити на сто на десну страну н цртатп. Сд. 4.