Srpski pčelar

живјети, да је упућен један на другога, јер иначе би била пој едина пчела бијолошки тако исто као и коњ пли пас и онда се не би могло говорити о држави пчелињој, јер се поједине пчеле не би разлиновало у својим животним функцијама од животиња као што је коњ. пас и т. д. јер свака пчела носи на себи обиљежја, која захтијева појам организма, што код Герстунгова Bien-a није случај. Јасан је доказ, да друштво пчелиње није организам, што га старопчелари навађају, овај: Данас пчелар може начинити рој овако: Узеће матицу из једне кошнице, па ће је метнутп у празну кошницу. У ту празну кошницу метнуће из друге кошнице гомплу пчела, а из треће узеће меда, а из четврте узеће уљева, на ће све то метнути у празну кошницу и тако ће добити рој нов, нову државу пчелињу, коју смо начинили из четири роја ; из четири кошнице, из четнри државе пчелпње. Да је друштво пчелпње организам, не би се могло из дијелова од четири друштва начинити једно ново, као што се не може начинити коњ, кад бисмо узели главу од једнога коња, труп од другога, ноге од трећега, па све саставили уједно. Ово је јасан доказ, да друштво пчелиње није организам. Да би Герстунго показао још боже, да је друштво пчелиње организам, изумио ie Futtersaftstrom, а то ће рећи да млијеч тече кроз цијело друштво, кроз све пчеле т. ј. најстарија пчела даје млијеч млађој пчели, која узима од млијеча оно што њој треба, а што јој не треба, оно даје опет млађој пчели од себе, а ова опет другој, а ДРУ га трећој, тако да најмлафа добива саму бјеланчевину, којом те најмлађе пчеле хране матицу. Даже каже Герстунго, да свака пчела храни онога црва, који одговара њену добу. На све ово, како учи Герстунго, пптају старопчелари: Откуда то зна Герстунго? Тијем је сва зграда младопчеларска порушена. У природнпм наукама не може се ништа напамет говорити. Природне науке траже доказа. Герстунго пак не доказује, дакле су се младопчелари као што каже један старопчелар одушевжавали за њеку ствар, која не ексистира. По Шенфелду младопчелару млијеч стварају пчеле у желуцу, а Лајкарто и Шименц кажу, да се млпјеч ствара у жлијездп у глави. Ја сам прије на једном мјесту у „Срп. Пчелару“ показао да имају право Лајкарто и Шименц. II тијем Futtersaftstrom пропада, jep се млијеч не ствара у желуцу како уче младопчелари, него у жлијезди у глави пчелињој. Из овога се свега види, да је г. Гавриловић на рђаву нуту јер уноси њешто, што није за почетнике и што није па истини основано. Чудимо се, да г. Гавриловићу der Bien значи Пчела, а још нам је чудније да му иријесад значи то исто т. ј. друштво пчелиње, а сви српски народни пчелари кажу да иријесад значи друштво пчелиње иди кошницу, која је оставлена у јесен за прпплодак, за запатак. Нека отвори и Вуков Српски ријечник, на ће се увјерити шта значи иријесад. Значење једној ријечп, која живи у народу, не смије нико извртати. Г. Гавриловић каже за матицу, да је „једина потпуно развалена женка“. Није истина, да је матица иотиуно развијена женка.

78