Srpski sion
Стр. 334
„СРПСКИ СИОН."
Б р . 21.
тономне управе не може бити говора о радикалној шш либералној него само о доброј и коректној самосталној управи. У нитању цркве поричемо и радикалној и либералној странци, као шаквима сваку компетенцију и квалификацију. Јер — радикализам је негација и Бога и вере и цркве; а либералмзам је иротест против Бога и вере као што црква о њима учи ; либерализам је протест нротив цркве, п њезиног сакраменталног карактера, против њене слободе и независности. У питању школе тако исто, јер је радикализам и либерализам негација религпјозног и вероисиоведног правца у школи. Да, радикалнзам је негација цркве, за њега црква и не постоји, јер за њега не постоји ни Бог, ни Христос, као Бог и божански Оснивалац њезин. Да, либерализам је протест против цркве као божанске установе Либералнзам је тежња: цркву потчинити људским прохтевима, а скренути је и дићи са темеља вечног и божанског То нам норећи и противно доказати не може нико у свету, па ни цела наша радикално-либерална опозиција. А да је истина ово што рекосмо о радикализму и либерилизму, сведочи радикализам и либерализам властитим делима по целоме свету где год шири свој барјак. И у Француској и у Немачкој, и у Австрији и у Италији. А кад је тако, није ли онда грозна иронија и најочигледнија опасност дозволити, да се у наш Сабор уноси барјак радикализма и либерализма? Зар наш народ и наше свештенство може онда, и зар сме — ако је цркви сво.јој и народу добру рад — бирати на наш Сабор људе, који с тим барјацима завитлавају? Зар ће наш народ и његово свештенство и његово учитељство дозволити — зар још и потпомоћи! — да им цркву и школу уређују и организују људи испод таких барјака?! Такво устројство цркве било би разнашање крова, кидање стубова, разваљивање темеља, црквеног, било би — рушење цркве. Такво устројство школе било би уништење њезиног хришћанског васпитног задатка, уништење Светосавске школе српске! Па мисле ли наше опозиције узети на себе те Херостратске нослове на предстојећем нам Сабору ? Ако не мисле, зашто им онда у руци барјаци радикализма и либерализма? Ако ми-
сле, зашто онда не кажу народу своме и нашем — шта хоће и шта желе у име свога радикализма и либерализма? Зашто онда атеизам, безбоштво и непријатељство нрема вери и цркви Христовој, које лежи у радикализму и либерализму, прикривају и маскирају борбом „за автономију", „за ирава народна?" Зар автономију цркве мисле осигурати рушењем саме цркве ? Зар се права народна у цркви проширују разваљивањем цркве ? С исшином на среду , велимо сад ми. Истину ваља говорити своме народу. То је родољубље. А говорити о шареним лугкама, разметати се са смешнпм већ фразама, и набацивати се са шунљим „бомбама" — лаж је То је обмањивање народа свога. То може бити рентабл и корисно „странци* и страначкој агитацији, али је таква работа кобна за цркву и народ наш и за њихову автономију, а у опреци је и са најблеђим родољубљем и моралом. Ако наше опозиције верују у своје радикалске и либералске иринципе, морају изводити и њихове конзеквенције. Јер фирма радикализма и либерализма без тих принципа и њихових конзеквенција значи: лаж. Ако их желе изводити, онда — на среду пред народ с тим принципима и њиховим конзеквенцијама. Па ако их народ и онда изабере и пошље у Сабор свој, да му цркву и црквену автономију са тим принципима уређују, ми ћемо се заплакати над несрећом свога народа и злим удесом Светосавске цркве у народу нашем, али нашим опозицијама бар не ће моћи нико довикнути, да — нису оно за што се издају и какву су фирму узели на себе. Ако нак наши онозицијоналци нису радикали и либерали на нољу црквеном, онда не смеду са барјаком радикализма и либерализма ни на биралишта наша ни у Сабор наш. Јер ко ће им вере ноклонити тамо, кад им је већ само име: лаж ! Дакле, или доле с барјаком радикализма и лпберализма, или отворено и јасно иред народ са принципима и конзеквенцијама њиховим. То је дужност наших опозиција. И ако у народу нашем није нестало љубави за своју веру и цркву православну, добрих мисли и мудра рачуна о својој будућности и напретку, — он ће на биралиштима својим за две недеље дана тај барјак радикалски и либералски прегазити, а радикалима и