Srpski tehnički list
И
Има 37 објаката, готов је један и два су започета. Од ова три објекта два су највећа са највећом кубатуром, али ипак се може казати, да је са зидањем објекатау почетку,
Пруга у овој деоници сва је готово у насипу и у кориту реке Суваје, те због тога има много осигурања и корекције реке Суваје, које предузеће нигде није почело, нити је за исти камен спремило.
Које усека а које материјалних ровова израђено је 20000 т'", а требаће још 30000 те материјалног рова и 24000 т" усека.
У овој деоници има да се озида само
једна скретничка кућица. араћин
х У
За > ПРАТ Са И
Као што се види из слике имамо са параћинске стране 300 метара доње штолне, а са зајечарске стране 422 метра, Озиданог тунела потпуно имамо, као што показују шрафирани делови у слици, са параћинске стране 55 метарао метара опораца; са зајечарске стране 50 метара и 10 метара опорца.
Како са једне тако и са друге стране тунела предузеће зида са 4—6 зидара, јер спремљеног камена за. зидање нема како у мајданима а тако и у депо-у код тунела, једно због рђава времена а друго и због рђавих мајдана). А није се предузеће ни побринуло, да се раније спреми камен у депоније, да би се могло и зими зидати у тунелу у већој размери.
Предузеће је набавило за бушење тунела са параћинске стране, због тврдог материјала машину за бушење са компримованим ваздухом американског система Јпоегзо!. која може у тврдом материјалу за 20 минута избушити рупу од 1 метра дужине.
Једна локомобила на порталу од 35 (НР) коњских снага справља електричну снагу помоћу генератора, и електрична снага се изолованим жицама спроводи на крај штолне где један електромотор компримује ваздух за покрет: ње бушалице. Ова локомобила окреће и вентилатор система Коојг, који кроз гвоздене цеви до на крај штолне утерује чист ваздух. Машина за бушење тунела почела је рад 6. новембра 1909. год а вентилатор тек
00 [ЈЕ 059+8234
# | ТУНЕЛ „ОБРАДОВА СТОЛИЦА“ уран = бо вара 4 СУ ер :
(Остаје нам сада да опишемо тунел, који је уједно главни објекат ове секције и који је пола у П. а пола у Ш, деоници. Може се слободно рећи за ову секцију, да ће бити довршена онда, кад јој буде тунел готов.
Тунел почиње од км, 31 +797 и свр.лава се до км. 33 + 768 дакле дужина му је 1971 метар. Копање (пробијање) тунела почето је октобра месеца 1908. године а зидање је почето тек 29, јуна 1909. године са параћинске стране а са зајечарске с.ране 8. августа 1909. године.
|_
16. децембра 1909. год. Са зајечарскестране ради се ручно због меког материјала. И са ове стране тунела има исти вентилатор са вертикалном малом парном машином.
Тако исто инсталирао је предузимач машину за песак на км. 31 + 100 и одатле вуче песак на улаз и излаз тунела.
Песак је још узимао у 1 деоници из реке Грзе, у П из реке Крћеве; и на км. 26 имао је мајдан песка и у Ш деоници из Суваје, али је свуда песак морао да пере, јер је муљевит.
У 1 деоници послужио се Шиферовим мајданима и каменом који је Шифер спремио за зидање објеката и сам отворио два мајдана. У П деоници отворио је пет мајдана поред саме пруге, а у Ш један мајдан код тунела и други у Малој Суваји и служио се Шиферовим мајданима на станицама.
Положио је узан колосек (Којђаћп) за транспорт у !!. деоници од м.24 до гудела км. 31. + 800м. у Ш деоници од тунела до км. 37 а уз Малу Сувају до мајдана у тој реци око 1,5 километда
Подигао је зграде и бараке за становање чиновника и радника на тунелу и осталој прузи. У главном предузеће се добро инсталирало, али зато је врло мало радило на радовима око пруге, јер ово инсталирање није било у време -— с почетка већ се отегло до данас а све на штету рада.
Према свему горњем, види се, да преду-
К к У Њ
Ми ф а ава КО он: 4 (6 с о