Učitelj

366 УМ БИ А ЈБ

и строги конзерватори, задовољни својим знањем, а који живе својим умом, јер увек нешто траже; или се нечега држе, само не правог образовања, којега немају. Затим учитељи без укуса, јер немају главног основа за расуђивање, а тако исто, и због ТОГА, што ученици, обдарени од природе правилним и верним осећањем, неће их поштовати.

Д-р Шушце; Кад би се ствар тицала искључиво обучавања, . могли би се опростити искусном учитељу ови или они морални недостатци. Код наставника је морал основни захтев. Њему се у пуној мери односи оно ап. Павла: „Пази да у свему будеш пример добрим делима, која не допуштају у учењу ни сенке неправде, у поштеном владању“.

Чак је и Русо признавао, да „не може бити добрим васпитањем онај, који сам није добро васпитан“. Зато Баур и завршује своје учење о васпитању овако: „Морална личност васпитачева и учитељева јест и биће најпоузданије јемство за успех педагошког старања.

И ако се не смеду ни у каквом човечијем позиву, онда у васпитању најмање, заборавити речи, које васпитачи требају да упамте:

„Будите бољи, па ће бишм бољи“. (Наставиће св)

ИЗ ШКОЛЕ И ЗА ШКОЛУ.

Наука о човеку у основној школи.

По ЕБ. Чеујетћ-у п др, израдио Вујица Петковић, учитељ. (НАСТАВАК).

Предавање о храни.

"Пре но што пређемо на сам поступак при прецавању, да учи нимо једну напомену, из које ће се видети појам о храни и вредност хранљивих средстава.

Образовање топлоте у телу, последица распадања материја и пре свега механички рад, који делом безвољно, а делом вољно врши наше тело, захтевају неодложан довоз нових материја. То се врши храном. Да се доиста материје пробављају, да су заиста потребне, даје се познати из тога, што се кроз кожу, плућа и мокраћу луче материје. Разуме се, матернје које се луче, нису исте као ново узете. Ово није чудновато, кад се размисли, да хранљиве материје, пре но што се одлуче, морају за тело бити послено створене. Док су хранљива средства врло чврсто свезана, дотле се само сразмерно поједине материје луче (угљена киселина, вода, со, мокраћне материје и т. д.).

По себи се разуме, да средства за храну попуњавају свој за