Učitelj
686 УЧИТЕЉ
Пожелимо, нека би запажена потреба реформе у школи била задовољена што је могућно пре у свима правцима и нека би мн цртању, томе „најмоћнијем среству утицања и изражавања“, дала
што му припада. превео с руског
Влад. 6. Вемић, учитељ.
ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД
НЕШТО О ОБРАЗОВАЊУ УЧИТЕЉА У ФРАНЦУСКОЈ. од Фрица Доната.:
Француски заводи за образовање учитеља налазе се готово без изузетка у окружним градовима, и то скоро сваки округ има мушку учитељску и женску учитељску школу, које треба да подмире његову потребу у учитељима и учитељицама. С тога је врло различан број ученика у појединим заводима. Он износи просечно 30, тако да на сваки разред долази око 10 ученика. Вреди напоменути, да женске учитељске школе имају уопште већи број ђака но мушке учитељске школе. То долази отуда, што Француска. поставља знатно више учитељица но учитеља. У женским шко. лама раде само учитељице, па и управа је у женским рукама; и у сасвим малим селима, где неће да поставе два наставника, готово свуда ради учитељица са мушком и женском децом заједно. Уз то долази велики број забавиља, које су се често спремиле у учитељској школи. У великим градовима имаде дабоме учитељских школа са 90—100 ученика; али у мањим и са само 10—12, тако да у еваки курс иду 3—4 ученика.
Одакле долазе француски ученици учитељских школа и како се спремају за примање у учитељску школу% — Како у Француској нема нарочитих завода за препаранде, ђаци учитељских школа већим делом долазе из народне школе. Ученик народне школе мора по закону ићи у школу до 14. године; али он је врло често оставља раније. Уопште у Француској се не изводи тако општа школска обавеза као у Немачкој, и то ће потврдити сваки школски надзорник. Ученик народне школе често већ оставља школу, чим је стекао сет сађ 4 бидев (од прилике: сведочанство о пуштању из школе), а то може постићи са навршеном 12. годином, ако је у неколико интелигентан. Испод 15 година не може се пријавити за примање у учитељску школу; да боме о пријамном испиту има већином 16 или и 17 година. Ако узмемо, да се само интелигентни ученици народних школа посвећују учитељском позиву, онда ћемо се запитати: а у чему
1 Рададодвеће Лећитд, ~ 42. и 48. за 1910. годину.
ирационалан о а аб аса а
| | |
со аса.