Učitelj

698 У чи ТЕ ЈБ

и ручни рад. Најздравије је за ђаке, да се по подне врше школске шетње. Сваке недеље треба ђаке два пута по подне ослободити школе. А лети, кад топломер још у 9. часова пре подне показује 909 Реомирових. треба ђаке свакога таквога дана по подне ослободити похађања школе. Између наставе пре подне и наставе по подне треба ђаци да имају одмор од четири часа. Настава, којом се ученици душевно напрежу не сме за ученике од 6. до 10. година трајати пре подне дуже од два и пб часа; за ученике од 10. до 14. година дуже од три часа; а за ученике од 14. до 20. година дуже од четири часа;

4. Ђацима се може у недељи дана само једанпут по подне задати какав лакши и омањи рад, који треба самостално да сврше за два часа;

5. Наставни час, у коме се захтева од ученика јаче умно напрезање, не сме трајати дуже од 40. минути и то у старијим разредима основне школе.

6. Учитељ је дужан прве часове пре подне посветити тежим предметима.

Ове теже предмете треба предавати на чистом ваздуху само кад то допусти време.

7. Одмор у школској години треба да траје 13. недеља и да се распореди овако: о божићним празницима да траје две недеље; толико исто и о ускршњим празницима; о духовима да траје једну недељу и осам недеља да траје главни школски одмор.

Школска година. да почиње 1. септембра. Домаћи задаци не смеју се задавати ђацима преко празника.

Тако немачки лекари о својим народним школама. А код насд — Код нас, што рекао — Шантић: „Песма мора да с пре-

кине овде...“ Јов. М. Лоповић.

Јапан.

Слике и настава у моралу. — Јапанци су недавно дошли на, мисао да употребе очигледност, која је јако примењена у њиховим школама на то, да се оживи настава у моралу и појача његов утицај. Знајући како деца много теже заборављају оно што виде од онога што се само речима казује и да она јако воле слике, опробали су (од 1904. године) у многим школама да се и настава у моралу помогне сликама. Како је покушај показао одличне резултате на васпитање, то је њихово Министарство Просвете наредило да се по свима школама уведу такве слике.

На енглеско-јапанској изложби у Лондону прошле године изложене су разне слике за моралну наставу.

Да би се у слици представила вредноћа илустрована, је прича о зецу и корњачи. Ту је зец, који зна да ће својим брзим ногама увек пре стићи до мете, дошао до пб пута, легао и заспао. Корњача опет својим кратким и неспретним ногама иде споро, али непрекидно и пре зеца долази на мету.