Učitelj
102 У чи КЕ ЈБ
На састанку од 3. марта ово друштво је донело ову резолуцију: „Збор обласног учитељског друштва за град Врање и око-
лину, на своме састанку од 3. марта, претресао је питање о преуређењу народне школе, која је темељ за напредак и будућност једнога народа, па је нашао: да данашње уређење народне школе и положај њених радника — учитеља-ца не одговара савременим потребама, те с тога одлучује:
„1. Учитељеки збор врањски потпуно усваја резолуцију Главног Одбора Учитељског Удружења од 22. јануара тек. год. Бр. 32, којом се тражи преуређење народне школе и побољшање учитељског стања.
„2. Моли Главни Одбор Учитељског Удружења, сва обласна учитељска друштва и све пријатеље народне школе, да свима силама настану да и меродавни фактори што пре приступе преуређењу народне школе и побољшању стања њених радника учитеља-ца. „3. Да се приликом преуређења народне школе регулишу права и положај и оних учитеља ца који су служили у другим српским земљама“.
Вел. Оралико училљељско друшливо извештава да је 12. децембра пр. године одржало збор у Лозовику, на коме је вођена дискусија о даљем раду овог друштва. Трећи састанак био је у Крњеву 6. марта ове године, на коме је од уписаних 27 било присутно 24 члана. На овом састанку читао је Малутин Николић учитељ расправу „о концентрацији у настави,“ решавано јео заједничком путовању учитеља овога друштва; најзад, водио се разговор о реформи народних школа па је по тој ствари донета, овака резолуција:
„Збор учитеља среза орашког енергично захтева од свих фактора који на овом послу раде, од јавног мишљења и својих представника, да питање о реформи народних школа узму договорно у претрес, и реше га онако, како ће се за дужи низ година користити настави и народу, а не да буде предмет вечитог крпежа, имајући при решењу на уму свачија права и дужности према школи, а нарочито уређење ових питања; ђ
а) Издржавање школа.
6) Материјално стање учитеља-ца.
в) Подизање новох школских зграда.
г) Набавка уџбеника и ђачких потреба. д) Умножавање способних наставника-ца.
ђ) Пречишћавање садашњег наставничког кадра и спречавање изигравања законских одредаба у томе.
е) Сталност и самосталност наставничка у служби. ж) Обавеза наставе и средства за њено извођење. 3) Једнакост учитеља и учутељица у плати.