Učitelj

· Наша поратна омладина 85

Из врела људске крви која је неколико година кључала на свима фронтовима није поникао никакав нови идеал, није се појавио нови Бог за којим би пошле нове генерације.

И ту лежи трагедија поратне омладине, у њеном сталном трзању и тражењу нечега новога, узвишенијег и лепшега од онога што им оцеви остављају. А ту лежи и њена величина. јер баш у томе идејном конфликту лежи клица ренесанса, стварања новога. Никада историја цивилизације у својим аналима није забележила имена оних који су се грчевито држали старога већ само имена оних који су крчили пут ка новоме. Историја нам казује да конзервативци нису никада успели да зауставе точак цивилизације. Сви социјални, верски и научни реформатори морали су да издрже очајне борбе са постојећим заблудама и да често својим животом откупе своја уверења.

Прелаз из епохе у епоху представља за човечанство тешке порсђајне муке, скопчане са крвљу а често и борбом на живот и смрт. Наше поратно време све више добија контуре и облик једне нове епохе која собом доноси потпуно нова схватања живота. Носилац те нове епохе мора битии "нова генерација. Она то осећа, и зато најављује борбу свему и свакоме, с разлогом и без разлога, па чак и основним по„стулатима људске заједнице, породици.

А ова је Ахилова пета. Родитељски ауторитет, доведен у питање, реагира на све поступке деце са тако жилавом негацијом, да се ова граничи са отвореним сукобом.

Овај сукоб двеју генерација, сукоб родитеља и деце у толико више клони се паду ауторитета родитеља, што ови нису више у стању да даду одговор на горућа питања омладине. Омладина је остављена на раскрсници живота: старо се руши а ново треба стварати. Шта и каког — то је сфинкс · пред којим стоји ново поколење, узалуд тражећи одговор од старијих. И добро је што га не добија, јер стари могу дати само старо, а безусловно примање старога је култивисање смрти, изумирање. У овом конфликту нема ничега новога. Он је стар колико и породица, само што никада није носио овако оштар каргктер као данас.

Ако се погледа у суштину ове борбе, видеће се да то није само борба младих против старијих већ такође борба у крилу нд-