Učitelj

Ђачка пријатељства 659

морају бити истинске психолошко-педагошке лабораторије, да би то постала наша народна југословенска школа.

Сем тога, школски надзор мора бити поверен способним људима, који ће бити у стању да учитељу у свакој приЛици пруже моралну потпору и стручна упутства, који ће бити у непрекидном контакту са свим школама свог подручја, а не само онда када дођу да са много званичности за петшест минута изврше тзв. „ревизију“.

Када ти предуслови буду створени, онда неће бити безциљности у васпитачком раду, ни бојазни од педагошког лутања. :

Владимир М. Живковић,

ПСИХОЛОГИЈА

Ђачка пријатељства

Када ступимо први пут пред један разред, учиниће нам се он као скуп, као збир индивидуа. Али се већ за време одмора међу часовима види, да се у овом скупу издвајају поједине групе. Већа се заједница дели у мање заједнице. Ова се појава објашњава тиме, што се поједини ученици у разним приликама раднога разреда упознају између себе и навикну да се цене узајамно. Душе, које су у неколико сродне, удружују се тада. Покретач, који потстиче то удруживање, јесте осећање везе. Али рационални узроци играју улогу у овој тежњи за заједницом. Дете постаје свесно да му је као појединцу тешко, да се пробије у разредној заједници. |

Разни су мотиви за образовање група. У моме разреду један четврти разред основне школе —- била су 42 ученика. Разрез се Делио у 14 група. Образовање мањих заједница јесте према моме опажању нужни прелазни ступањ за стварање ђачких пријатељстава. У много се случајева пријатељ бира из групе, јер се код састајања у овом ужем скупу често пружа прилика, да се нађе заиста ваљан пријатељ. Због тога ће бити потребно да се у неколико потеза да слика ових група.

У највећој групи, коју запазих у свом разреду, било је шест дечака. Чланови те заједнице били су одважни, борбени дечаци.