Učitelj

Зо интелекшуално подизање учишељсшва 251

учитеља до професора и лиферује ни учитеље, ни професоре: овамо неће — тамо њих неће.

Просветни референти (треба да) су, са вишом спремом, стручни инструктори и брину се за напредак наставе у свом срезу. Закон предвиђа, само то није довољно. Шта ће један на стотину, и тај један једини преоптерећен администрацијом.

Колико имамо угледних школа у којима су наставници високошколци или факултетлијег ...МИмамо целу огледну школу у Београду.

Ш

Да, крајње је време дати учитељу вишу спрему, академско образовање и то је засад — немогуће. И кад би било могуће, треба бар двадесет година да се учитељски кадар попуни академичарима. Дотле се морамо помоћи другим начином.

Рекох да нас је много и да нас има свакаквих. Узећу на пример један сталеж бројнији од нашег и потсетити на начин којим се он бори против запуштања, на начин његовог усавршавања. Официрски сталеж. Служба и напредовање условљени су испитом — од каплара до ђенерала вечито спремање испита. Не схватите ме погрешно, нисам милитариста, хоћу само да се користим њиховом методом, којом себе приморавају на усавршавање, чинови нека им. Приметићете натежемо и са овим јединим, а где бисмо целог века испите — То је једини пут и начин да себе приморамо на рад. Узастопним помагањем, сталним припремањем испита учитељ ће бити приморан да прати савремена струјања у педагогици. То ће га сачувати да га не попадне прашина села, натерати га на читање, на рад савременим методама, чак на самосталне методичке огледе.

А на рад га је натерати врло лако, само:

1 Место стручних реферанаша свакоме срезу угледну школу; бар основне школе среских места да су угледне. Наставнички кадар тих школа пробрати међу високошколцима, факултетлилијама а кашње са високе учитељске школе. Тако би сваки срез место једног стручног референта добио десетак инструктора. Учитељи среза би обавезно бар двапут месечно присуствовали раду у овим школама.

Надзор отпада — чести испити су довољан надзор.

2 Стереошипне ревизоре надзорнике ејс. брисашип. Место те антике једног школског администратора сваком срезу са чисто административним пословима.

83. Отворшти одмах бар једру високу учитељску шкољу са рангом факулшета, временом више. Апсолвенте-ове школе упућивати у угледне школе, временом у остале. Тако би нас заменили и поступно бисмо добили један учитељски кадар са вишим образовањем.

4. Установиши кашегорије осн. групе (имамо их већ), прелаз из групе у групу не аушомашски, већ испшиом. Старе оставимо, учитеље испод 15 година службе зауставити у напредовању по