Učitelj

Понављање шаблице множења, 961

10 Х 2. За тим наставник само каже 30, 40, 25, 35, 45 итд. прво лакше, па теже.

Овај трећи начин понављања по производима је најтежи. Зато се он не може тражити ни очекивати од свих ђака, већ само од врло добрих и одличних рачунџија.

Кад ђаци науче добро овако таблицу множења, онда је ту и таблица дељена, тако рећи, на прагу. Ово је лак прелаз множења у дељење. Ово је приступ у дељење. Јер кад ђак зна који бројеви дају, (рецимо) 2), онда има само да му се каже: Е, па два броја и налазе се у 21 по неколико пута. За доказ наместити на рачунаљци на 3 места по 7, па рећи: Ево видите овде да7 у 21 доиста се налази 3 пута. И говорећи то, показати најпре једно 7, па друго, па треће.

За тим наместити на рачунаљци на 7 места по 3 куглицеи рећи: Ево овде видите да 83 у 21 налази се доиста 7 пута. И говорећи то показати руком и бројати једну по једну тројку 7 пута.

Из овога се види: да бројеви који дају неки пропзвод онџ се и налазе у шом производу. За доказ овако показати још да се 6 у 24 налази 4 пута, а 4 у 24 да се налази 6 пута.

Овако после радити при учењу таблице дељења.

Дакле, кад ђаци знају који бројеви дају неки производ, они у исто време знају да се ти бројеви и налазе у том производу, и шо узајамно: 4 у 24 налази се б пута,абу 24 налази се 4 пута.

О учењу таблице множења треба да се зна још и ово:

Некада се она учила потпуно механички, што но кажу, бубањем, и певањем на глас место молитве пре и после учења. Кад се после устало уопште против механизма у настави, онда се и у табл. множења почело полако размишљати и скањерати се, и таблица множења за то је остала ненаучена за брзи рад и лабава.

Да би се те две крајности измириле методичари су донели овакав закључак и правило: Таблицу множења треба учити логички, па тај логизам после претворити у механизам, честим понављањем: То јест, Жреба логичним путем доћи до механизма или: логичко знање претворити у механичко.

На пример: Кад се ђаку каже 4 Х 8, он треба да зна шта је то 4 Х 8. Да је то на 4 места по 8. А сабирањем (8+8--8-8) уверити га да је ту 8 узето 4 пута, пошто множење није ништа друго до скраћено сабирање. То јест, треба да зна да је то 32 постало додајући 4 пута по 8.

Учење таблице множења оснива се на оном психолошком правилу да се претставе у свести удружују и одржавају по својој сличности и једновремености (постанка). Овде се одржавају по једновремености. Зато кад се од дотична три броја кажу два, сукцесивно излази (појављује се) у свести и онај трећи у множењу и дељењу, ако су тврдо везани.

Толико о понављању таблице множења, а сад да кажем још неколико речи.