Ženski svet

РЕЛИГИОЗНО И МОРАЛНО ВАСПИТАЊЕ ЖЕНСКИЊА. ПО HEMAKOM ПИШЕ С. Ж.

G. Мудрост, тсравда, невгмост. Јјјтисци, ко]и су на осећај дејствоI вали, и који су живо иредстављеШУиЦним иримерима зачињени, имају несравњено велики уплив на младеж, већма, него све абстрактне идеје моралне филозофије, с тога је најбоље ередство да се женска младеж мудрости поучава кад се износе рђави примери, које су нама нознате особе неразумним понашањем својим на себе иавукле. И сами неморални случајеви казивани са предосторожношћу и обазривошћу од разумне матере или васгштачице могу се врло згодно на корисну поуку младежи употребити. Други начин за оиамећивање и умудривање, који је такође нуждан, састоји се у томе, да се научимо чувати од злих смерова других људи; с тога ваља младеж особито од рђавог друштва чувати. Пошто се овако умудравање само познавањем људи ностизава, то се могу употребити књиге, које такове карактере у њиховој подлости опиеују и сликају; но и ту се ваља чувати, да не дамо баш најцрњу слику људског живота, која би на младеж рђаво упливисала и зле посљедице за собом повући могла. „Познај самог себе“ јесте врло важно начело и главни услов умудравања, ако се сопствене поиравке тиче; али „Познај и друге“ исто је тако важно нравило у закону мудрости, ако се са сигурношћу кроз овај варљиви свет провући. Од велике је помоћи к томе тихо и мирно иосматрање људи, и сонствено унапређење у дружењу с њима. Поред тога морају матере и васпитачице бодро пазити, да та мудрост, којој опе своје васпитанице уче, права

морална мудрост да буде т. ј. то не сме бити гола вештшта ради иостигнућа своје користи цељисходним средствима. Корист ова има обухватати сво трајање и цело биће наше. Проста, кратковида светска мудрост не сме то бити, она постаје врло лако нестална и сумњива води притворетву, лицемерству, превари, неверству и неправди. Праву важност достиже мудрост тек онда, кад се пред правдом клања, јер правда чува човека, и по томе је подстрекач врлина и моралности. Важност правде ове главне свезе, са којом су образована друштва везана има се такође у млађано срце усадити, н то примерима извесне казни и срамоте, које преступак ове дужности прати: особито пак правилима и законима религије, којима се утисак увеличава, и које поштовање закона, части и срамоте, и добро мњење побожних и добродетељних људи праги Исто тако ваља чула младих женскиња под строги надзор ставити, и ничега им онога не давати, што би их раздраживало. Тим се одгајају у девојачкој невиности (Keuschheit) . Овде се иодразумева невиност младости, у којој човек као оно завијен пупољак невиности ирве младе године своје сам за себе живећи —проводити има. Станиште је ове невиности у телу, а још више у срцу и дунш. Она одржава осећај чист, и одбија пороке, она је веран чувар здравља и бива касније главна заштитница брачне среће. С тога је врло потребно, да се пази на разговоре и књиге, које чистоту и иевиност душе нарушити и помутити могу.

ПИСМА МОЈОЈ СЕСТРИ. v.

„Учитед. је душа школи Мајка је душа дОма.“ * l|iw Др а ra се ј° ■ сам учитељ, а ти си мати, а мати је Јл први учитељ, то су изрекли толики паЛОм метни људи. Па како од мене као учи-

тел.а завиеи, како ће ми ђаци знати у школи и како ће нослије у јавном животу од користи бити себи и своме роду. Тако исто и још више зависи од тебе, каква ће ти деца бити. Кодико зависи од учителш напредак ђака, толико више зависи од матера, и онда кад су

Ер. 5. ЖЕНСКИ СВЕТ.

67