Zvezda
3 В Е 3 Д А
21
будите добри!" ; ,И то је оно шго још а данао ироиоведам ! , писао је Рускин као старац. И у сред тога сувог, ладног пуританског васиитања, које је уметност сматрало као дело сатанино, у детету клијају сасвим други нагони који ће се доцније тако бујно расцветати. У тој немирној, малој души има нечега необичнога: он крупним, радозналим, свагда отвореним дечјим очима посматра старински студенац и млаз бистре воде која шиба из њега и разлива се по тесној и мрачној улици; он гута шаре на простиркама по собама, скупља семке, цвеће, лишће, бубице. За време летњих месеца, отац, са женом и дететом, по трговачком послу прелази Шкотску. И какав нови и чаробни свет за вазда отворену и романтичну душу малога Џона! Место загушљивих и суморних лондонских улица, из којих се види педаљ неба и то кроз густ и тежак дим, из Фабричких димњака, он види брегове шкотске, заласке сунца за бескрајним зеленим равницама, месец који злати огледала планинских језера, рушевине старих замкова обрасле бршљаном и павитом. У четрнаестој години било је његово прво путовање на европско копно. Алпи, Рајнин водопад и обале Лемана ушле су у његову душу да никада више не изиђу. После сјајно свршених студија на оксФордском университету, Рускин улази у живот. 1843. јавља се у јавности полемичким списом Модерни сликари , књигом бујном, кскреном. бунтовном, набијеном идејама, опажањима, осећањима, која кипи лиризмом и прелива се љубављу према природи. Млади писац покушава да одбрани од незаслужених напада сликара Турнера, и велича модерну енглеску сликарску школу. Његова одбрана била је толико значајна, зналачка и топла, да су га многи сматрали за творца младе прераФаелитске школе. У ствари, он је био њен први говорник, веран и силан одјек осећања многих искрених уметника који су се бунили противу плитке, парадне уметности, штићене академијама и неинтелигентним богатим и моћним „покровитељима".