20. oktobar

"Но ељновремено је овом оллу Е зно свако демонтирање в отуђивење иисталација, по теким кућевласницима _— опеогућена свака шпекулација на

тај : Али је карактеристич не

Н

Ћина. љасника _ поздравила одлуку о оспивању кућних саве„та. па кућевлеснииши

: 4 многи

укључујући се но сами у савет, у пракси да кућни са | за таи никакво прасвојине, већ га; ма _ против обезбеђује бољим чувањем и одр жавањем зграде која треба да служи за дугу употребу · свих станара па и самог власника. који је непосредно звинтересоваа за њу.

Одлука | о оснивању кућних савета мије значајна слмо у томе, што ће кућни савети учество вати у помоћи. неродним властима у решавању свих станбених | тего је она зиачама и по томе, што се у изградњи сошејализма, путем ових _ савета, остварује друштвена контрола,

над радом органа власти, тако ни вад трађтнима. Који су то задаци који непосредно стоје пред кућним саветима, нароч.то у чериоду зимских дана, када вам зграде највише пропадају»

Кућни савети треба у првом Реду. ла прегледају све просторије зграде, да виле да ли се оне правилно употредљавату ом ЛА се енергично ухвате За недостатке на које нанђу.

„Ови треба да помоглу како Рљасницима опрала у приватном сектору, тако н рејонским У правама станбених. зграда у дрЖАаРНОМ сектору а би се откло вели постојећи кварови и нелостани н на тај џачин спречила даља румнирања ом пропадањл зграда.

Они треба, нарочито сала У зимским данима, када се долази до вајвећег оштећења услед замроавања, да обрате пажњу на заштиту веодоводних и капгтизатистих уређаја, на застакљивање прозора, на оправци олука, на претрес кровних копструкција, ва обезбеђење од пожара ит. Они треба да обрате нерочету пажњу на чистоћу мо хиги-

јеву у нашим зградама, да их отргну од запуштености и да их унатреде, Они треба да воле уцорку борбу противу несавесних станара, који свесно ИЛИ песвесне штете станове, дужни су ла ЕМ. наложе да доведу у ред своје просторије. Опн треба да буљу у сталном контакту са нарол Ним властима, односно са рејонским поверепиштвима за станове од којих треба да захтевају

ода тим помогну у настојањима и труду око одржавања зграла,

Својим саветима и предлозима, она треба да омогуће станбенти органима да допосе правалније одлуке, да на време ин тервентшту м примењују сапктије, како према власницима зтрада, органима управљања — домоуправнтељииа, тако ш према грађанима — станарима,

Задатак стапбених органа у појединим рејонима јесте да редовно одржавају састанке са поверенишима савета, да им помажу, у њиховом даљем раду ода усвјају сугестије и предлоге које им буду давали кућни осаветт. То ће им много корестити у раду н омогућиће експеднтивност у решавању станбенетх – питања, ,

Кућни савети треба ла булу онај друштвено корисли апарат, који ће на себе примити један део: тешкоћа стамбеног проблема и учествовати у решавању једног важног питања у изградњи сопијализма — у решавању стан бених питања.

84

- ђ ;

Веаднитр _ Назор: Вода, пздање „Просвете“, Београд 1948, | ћирили_ цом, страна 47, цена 7 динара.

Ђарђе Јовановић: Плати па носи, падање „Просвете“, Београд, 1948 ћирилицом, страна 439, цена 83 динара,

,М. Муратов: _ Ломолосов, | издање „Просвете'', Београд 1948, ћирилицом, страна 234, цеча 37 динара.

_ Гојко Бановић: Невиђеле снаге, _дање. „Просвете“, Београд 1948, ћири димом, -страпа 161, цена 32 динара.

Матјез: Француска револуција, одање „Просвете“, Београд 1948, ћарвлицом, страна 510, цена 90 динара.

П. Павленко: Срећа, издање „Просвете“, Београд 1948, _ ћирилицом, страва 353, цена 44 димара,

Рад Групе нородних одбог- 75. нико ло патаљу снаблевања | гр

~ а дванасотом _ заседању Градско“ народног од бора, гзмеђу — осталог,

извраце к је и избор Гру-.

ће народних одборника, ::ејој је стављено у задатак да ироучи. проблеме и тешкоће у

Сектору трговине им снабдева-

ња Београд; и да, у исто вреуб, пружи _ потребну — помоћ, својим сугестијама, предлозима и активним учешћем, решавању појединих проблема. То је био први покушај Градског народног одбора, да <е путем организовања појединих Група народних — одборнира, проучанају _ извесни _ актуелни проблеми, да се ухаже помоћ појединим _ поверећицима и привредним секторима, каоги да се омогући и народним одборницима да активно учествују у решавању проблема и Задатака који стоје пред Народним одбором“

Одмах после заседања Град-

ског народног одбора, изабра--

на Група је. одржала свој први састанак, на коме је направила план рада мн конкретизовала задатке који су јој постављени, Као најважније, таДа је постављено ла' се испита расподела животних намирница, стање на пијацама и ли тање зимнице и огрева, Поделивш: се н; мање екипе, Гру. пе је обишла све београдске пијаце, стоваришта дрва и угља, разговара. са грађанима, и иродазачким особљем, прегледала пенгралне магзцино» т продавнице, испитала начлане расподеле робе и дошла до следећих гонстатација:

1. Ликвидирајући _ приватни штекулантски сектор трговине, није се успело да ликвидира и шпекулантско схватање о трговини, Још увек постоји

" немаран однос према народној

имовини, још динаца _ који саботирају нормалан и прави: лан развој социјалистичке трговине, увек има поје-

2. У нашој се трговини показују извесни недостаци у организацији. Они се стално морају отклањати. Колико је важна добра организација рада нјбоље се види из овог

примера: две месарнице 'налазе се једна поред друге. Док је пред једном _ продавницом

велики ред приликом издавалња меса, пред другом га уопште нема. Испитујући ревлоге овоме, Група је утврдила да су обе продавнице лобиле јед. наку количечну меса, а да је до реда пред једном продавњицом дошло само због лошије организације издавања продавница је увела неке књи ге и формалности које су. биле непотребне и кочиле рад.

3. Недовољан број стручног особља и недовољно залагање појединаца, исто тако, претстављају узроке слабости на. ше трговине, Ту треба додати и тешкоће око транспорта,

На основу свих ових ковстатација и свих уочених недостатака, Група народних одбор вика дала је Извршног пародном одбору 18 предлога у циљу боље организације ни пра. вилнијег снабдевања _Београда. Међу овим сугестијама налазе се и предлози о оснивању сопственог набаввог _ апа. рата и откупних станица У свим троизвођачким центрима воћа и поврћа, који ду одређе. ви за снабдевање Београда; о изради пентралних | магацина на свим пијацама за воће ин поврће; о увођењу књита жал би на пијанама; о увођењу правилника за продавачко 0собље и руководиоце, · којим би се одредиле њихове во сти и одговорности; о проши. рењу мрежа продавница за во ће и поврће, како ва самим нијацама тако и по рејопима где је ова мрежа слаба и не. довољна, о увођењу продаје кромпира, пасуља ми воћа У колонијалним продавницама; о потреби да се артикли, намењени за зимкицу, укључујући ту и огрев, продају на домаћинске Кокарте; о оснивању посебног магацина за снабдевање мепзи и радничко + слу~

жбеничких ресторана; _ итд., итд» После учињених — предлога

Група је одржала састанак са поверетиком трговине и снаб. девања, на коме (је констатовано да су предлози од стране Повереништва трговине и снаб девања примљени као умесни и да су неки већ спроведени, док се остали још проучавају. Баш на основу гугестија Групе, Одељење трговине и снаб.девања приступило је ствара. њу сонствене откутпне мреже на терену и, у везн са тим,

.

7

намерно коче и

"формирању прбдузећа за от-

куц, проширењу мрежа про.

давница у Београду, оргати. |

зацији курсева за продавачко особље. итд. Зи

После ових проблема, Група је поставила себи нове за. датке за решавање најактуелнијих питања у сектору трговине и снабдевања. Међу њи. ма се налазе и проблеми: друштвена _ исхрана, угобтитељ-

ство, снабдевање Београда мле |

ком и другим артиклима за _ домаће потребе и организација трговачке мреже. Већ до сада Група је успела да уђе у проблеме друштвене исхране _и дошла је до закључка да је од доношења. Уредбе о ралничко » службењичким _ ресто.

занима, друштвена _нохрзна у

еограду учинила велики ко рак напред, да су 102 мензе претворене у радничко . службеничке ресторане п да се' квалитет хране у њима знат. но _ побољшао. Поред тога, Група је“ консте“овала и извес не недостатке, које треба хит. но решити, како (би се друштвена исхрана још више побољшала. По осталим пробле. мима, као што је снабдевање Београда млеком. осталим артиклима за разне домаће потребе, организација трговачке мреже и угоститељство, _народни одборници у овој Гру- | пи још увек се упознају са. проблематиком, после чега ће изнети своје предлоге Повере.

ништву трговине и снабдева. | ња. та Рад прве Групе народних |

одборника по питањима 2826.

девања Београда, у многоме |

је допринео ла се поједини · проблеми правилно реше и скину оа дневног реда. Искуство ове групе показује у исти мах да би,с обзиром на проблематику , и по другим секторима, а нарочито у сек-

тору индустрије и саобраћаја,

било потребно формирати нове Групе одборника. 'На тај начин дала би се могућност Градском н. обору да детаљмплозна в проучи проблеме осталих сектора.

то и из

" утране шофера. Није, стога: ни

овано је

Градско ауто-;

такси пре"дизеће оред трамваја, аутобуса и тролејбуса, јавни саобраћај у Ђеограду, једним мањим делом, обављали су и такал-еутомобили, Такси-аутомобили: били су у приватним рукама, тако ла је, во ма често, бито разноразних неравилности и злоупотреба од

маг“ чудно ни изненађујуће би га да један шофер за јелн вожњт, “~ пример, од Теразија до Новог гробља наплати '77 димара, а други шофер, за вожњу на тој истој раздаљини. узме 120 или 150 динара, ИТД. У тим условима служба аутотелосија није могла правилно да се развија тда Одговори својим задацима — брзом и јевтином превозу _ трудбеника _ нашег града. :

У циљу отклањања Свих ових нелостатака а и да би побољшао јавич саобраћа), ИОНО грала _ Београда основао је ново гредско ауто-такси прељузеће, које се налази -под оперативним. руководством Одељења саобраћаја, Већ 1 ја-

_ нуара ове године на београд-

ским улицама појавили су се први зуто-такси новоформираног предузећа. Установљене су

"и станице — на Славији. Оби~

лићевом вениу, на углу Балкан,

_ ске и Призренске улише и на

Железничкој станици,

„Засада, предузеће _ гаспслаже малим бројем ауто-таксија. Углавном• трофејних возвла. У плану је, лак, Оспособљавање више старих аутомобила. Исто тако, известан број аутомо“ била добиће се и од неких установа, За смештај и оправку возила, предузеће има своју велику и модерну гаражу и раЛионицу. За „По установљеној Тарифи за један километар вожње аутотаксијем, плаћа се 15 динара. Многи ранији процени, сада су укинути. У случају хитности, ауто-такси може да чека на путника до 30 минута. За кање се плаћа 40 динара,

" месецима

об че- |

на Миритев

'а Миријевском — путу, "испод. Звездаре, посто ји јело насеље _Но7 вих, светлих ПАВИЉОна који врло лепо и сликовито делују, као мале виле са вера"дама ми крововима од првенот препа, поређани у правилне редове, теко да образују читаву једну уличицу од 32 куће. | живи 64 радника, већином ударника и заслужених радника, са овојим породицама од многобро; их чланова. У пелом насељу“ има преко 500 лата: људи, жена и деце. Станови су мали али удобни, патосани и са великим прозорима, станови су онакви какве мпоги од оних кој ИХ данас заузимају нису раћије никала ни делимично уживали.

Али, у овом насељу, које треба да буде достојно оних _ кои су у њему насељени, има јоши данас много недостатака до којих није смело доћи у новој насеобини, непостатака који су се могли избећи, које треба што хитније отклони.

Насеље на Мипргјевском путу,

прилично удељено од . других станишта, пово пл прво — нема воде. Домаћпце –- раднипе мо-

рају да је домосе, у лонцима, чак са трећепозивачке чесме, Прелазећи око километар преко склиског блата. Ол 'уна месепа, када су се уселилгт прози стаповници, у новоподигнуто насеље, до данос, вола ниге спроведена у пазвиљоше.' Водовод, се, _како твроле комунални органи, не може лако спровести у; Крај где се налази ово насеље без обимних радова, без чизграшње новог ре-

зервопра коли би имао за то ловољан притисак. Али није се смело дозволити ни да љући

немају воде да заловоље своје иатосновлије потребе, С тим проблемом је требало да се први тивеститор, Одеље-

"ње гређевина ИНО-а. позабави

%ош пре почетка изградње насеља. Нејобичити | дубински ду-

! нар бар у близичи испод насе-

ља, могао би, колико-толико. да замени воловод, чета би се изтрадња морала убрзати. Насеље је подигнуто на ргвном, џомбастом терену Око кућа је за према кишна _ такро Злато ла човек мора до колена

не-

| |

Уредба о превозу огревног материјала и других производа

/

а недавно одржаном заседању __ Народног одбора града Београда донето је, између осталог, и низ одлука, које ће имати огромног значаја по правилно одвијање „извесних важних питања у друштвеном животу нашега града. '

· Један од проблема чије се решење неодложно наметало јесте н' регулисање кочијашких услуга. За грађане је овај проблем тарочито важан у зимске дане, када је неопходно свабдети се огревом. Накнаде које су сопственици возила тражили, да би тревезли тону угља, или метар дрва, као и пенкања ин погађања, загорчавали су живот свакоме ко је долазно на стоваришта да се снабде огревом. Семовоља кочи-

| јаша ишла је тако далеко, да су

опређивали једне цене када је требало возити бреговитом улиом, а друге када се стан налазво негде у равнице. Дешавало се често да су цене подвоза достизале цену купљеног огрева. Да би св овом набијању нета од стране кочијаша дефинитивно стало на пут, донета је одлу-

"ка о уређењу превоза огревног

матертјала, н других производа, У Београду данас има 713 регистрованих _ запрежних – возила,

Да би се рад ових возила ус да би се прекинуло са доеадашњом праксом упењивања и да се не би Дешавало да грађани ве могу да добију превозно среде се при сваком ре-

ство, јопу саобраћајни отсета, који ће водити евиденцију о броју вови-

ла, који им буде додељен. Распорел возила по рејонима извршеће се према броју становника тих рејона, према њеховим потребама, као и према броју привредних предузећа у рејонима, Поред саобраћајних отсека, оснивају се, при рејонима, и транна предузећа (већ основана у Другом, Трећем и Седмом рејону и у Земуну)... Док ће саобраћајни отсеци имати регулативни карактер, то јест бавити се питањем броја возила и контролом њиховог одржавања и правилног жокоритшћавања, дотле ће транспортна предузећа склапати

ТИНА ма МиврРл И гнраое“ по

питању превоза, Рејон-

окт саобраћајна отсепи стараће се да се возачима за времо рада додељује храна за сточну запрегу по нижим ценама. Храна ће се додељивати према одређеним нормама. Уколико један возач не испуни норму, неће моћи да добије храму за, своју запрегу.

Да ба се контролисала посла“ нута норма, сваки возач ће мората да води платни налог, у који ће убележавати датум, место утовара ни истовара (улиљу и број), час поласка и час повратка, врсту робе, количину у килопрамима, потпис примаоца. Према путном налогу видеће се број обављених вожњи, а према томе и постигнута норма. Сваки влаоник запрежног возила мора бит снабдевен путним налогом и без њега неће смети да обавља ма какав превоз. Сопственици вози“ ла добијаће путне налоге у са-

'обраћајним отсецима оних рејо- .

на у којима су стално распоређеми на рад, тј. у коме су везани уговором. Не може се дешавати да неко врши превоз самостално н упењује грађане, јер без путног налога неће моћи да радп, а овај ће му бити додељиван на његовом радном. месту.

За неправилно извршавање дужности: нередовно долажење на посао, превремено напуштање по-

ПЕСМА О МОЈОЈ МЕНЗИ. 4

; 1 Стровина — прве врсте, Кад је гледаш — лижеш прсте! „

· народним властима. ·

. коначно решава једно тешко питање Београла |

сла, као и друге прекршаје у раду, — изрицаће казне саобраћајни отсеци., Рејонски саобраћајни отсеци, у сагласности са транспортним предузећима, предлагаће да се онима, који се не буду придржавали проптса, олузме лозвола за обављање кочијашке рад ње.

Ова наредба омогућиће пародним властима да на терену, када се за то укаже потреба, автажују довољан број возила. Тако се неће дешавати да извесни артикли, потребни за снаблевање грађана (воће, поврће, холонтјана роба) данима чекају на превоз и труле по станичним мегацевима. и стовариштима. .

Да би се ова наредба прави но спроводила, потребно је да и грађани са своје 'то7 ле ~ " ред контроле организоване од народних власти, која ће обила-

. зити терен ин испитивати да ли се

ова наредба правилно строводњ, у од огромне помоћи тиме што ће водити рачува да се сопственици возила односе овако "како наредба прописује, а наредба је, углавном, н донета да ов отклоне све оне н Мите ти ептравитнода свршавају своје свакилашње послове.

3 2 Кроз куварске руке прође „Ремек“-дело на свет дође.

„де

: А резултат тога

Но води бриту "О радничком насељу _ | ју ском путу |

Х и“ да газе док 'стипне до пута. Ако

се, већ лије могао, _ како твриз Комуналног _ одељења ИОНО-а, раније _ асфалтирати или бетонирата терен због ва-

жнилих радова који су чекали, |

сигурно тије било "немогуће, са мало 'интици хугиниг, довући нек

лико камиона шљаке КО би < ми становници, могли посути испред свогих домова. Како нема воде, за време кишних дана уопште је пемогуће одржавати чистоћу у становима, !

У самој изградњи насеља има недостатака који доказују ла инвеститори, у првом реду Одељење _ грађевина _ ИОНО-а на затим (од почетка 1948) _ Станбено одељење ИОНО-а, нису во лили довољно рачуна о ствартим потребама његових _ становника. Сигурно да визе било немогуће подићи бар један заједнички па

| ВИљон у коме би било и купа| тило а праонпица рубља, У #е-

достатку таквог. павиљина, свако пере рубље у својој собн, па није тешко. погодити какви ће ускоро бити видови, да н не го вортмо колико штете наноси здрављу становника свакодћевно удисање паре. Ни један прозор у насељу није снабдевен двоструким окнима или бар др-

· веним капшима, дрвенарнја _ је

од сировог дрвета, прилично Мо“ ше израђена, па како наоколо нема ни дрвећа ни агра="да становници часеља жтпве ва сталној ветрометини, Ни у једном стану није постављена из једа, макар пајпростија, | зифата. пећ, Становници се сналазе како знају. мен

Да би хигијенски услови Стин

тежи, у пасељу нема ни једна канте за ђубре. Свуда испред зграда н тчешто даље, на Пра

„ЗНом плацу, леже гомиле оттадлака које, на мало топлијем времему, кваре ваздух. Управа стањ бених зграда Петог рејона нудила је становницима "насеља ли мене канте за ђубре, под у•

· словом да олговарају за њихо-

во очување. Они на такав услов

нису могли пристети, јер је п око насеља _разграђењ # отворен, те би их свако мо-

гао одлети. Место лимених канти тражити у лрвене сандуке

т ла се ђ ре редовио односкњ,

Један од најтежих ' пробл-ма насеља, међутим, "купнине, која стом у великој несразмери са станбеним | условима у њему. Закуппина износи 560 динара месечно — дакле, скоро исто толико колико у кон форнпим становима пентра, Како стенари насеља на. Миритевском путу морају да плаћгту два нпута дневно трамвајску карту ла би се пребанивтли до сво'их пре дузећа у разним деловима града, плаћање. претстав

гтиите

ља за њих келику тешкоћу. Не би се могао примити као оправдан равлог који Одељење станова ИОНО-а наволи ради висине вакуптине — да је потребно надоктаднти трошкове _ око скупе изградње насеља, Не би

се могло примити ово оправдњње из простог разлога. што 06 ва изградњи _ насеља _ штедело више нето што се смело _ пуведетта. Ала, пе треба увек очекивати да народне власти, ваузете криш љнијим пословима, доврше и ове послове које би лако могљи да обаве самп становници.

пе ађ "Становпици насеља на Мирњ

јевеком путу, њихова основна организација Фронта, пре свега, нису са своје страве учинили РО тово ништа да побољшају своје сопствено услове живота. Није

довољно слати молбе и жалбе, већ п самоннишијативно пропала“

вите изворе за набавку матери-.

јела, дасака, шљаке, заннтересовата у већој "мери за масовче организације за стање у насељу.

8 дела, Лица тужна, невесела...,

је висина: за-